Pandemie koronaviru přinesla trhu práce i jedno překvapivé pozitivum: spokojenost v zaměstnání. Tři čtvrtiny českých zaměstnanců jsou ve své práci spokojeny a souvisí to s tím, že trh práce je v době koronaviru rozkolísaný a nejistý. Lidé jsou za "job" vděčnější, a tak jim například méně vadí, že nemohou kariérně růst. Méně si také stěžují na výši mzdy a už tolik netouží po změně. Vyplývá to z průzkumu kandidátských preferencí, který v létě zveřejnila personální agentura Grafton Recruitment.

"Se svou prací je spokojeno o tři procentní body více lidí než v loňském roce, kdy se celá řada zaměstnanců dočkala zvýšení mzdy. Letos jejich mzda stagnuje, či dokonce mírně klesá. Pozitivní emoce směrem k zaměstnavateli i práci však i přesto rostou, a to zejména z důvodu nejistoty a nestability pracovního trhu," říká Jitka Součková, marketingová manažerka Graftonu.

Například podíl lidí, kteří jsou nespokojeni s výší mzdy, klesl meziročně ze 68 procent na 62 procent. Výrazně méně lidí vnímá jako problém nemožnost kariérního postupu, před krizí to bylo 41 procent a teď 27 procent. Namísto loňských 27 procent letos jen 19 procent lidí v práci pociťuje potřebu změny. Méně zaměstnanců si také stěžuje na nepříjemného šéfa a vedení a mírně se snížilo i množství lidí, kteří mají výhrady k náplni práce.

"Je zřejmé, že si zaměstnanci vlivem koronavirové krize začali více vážit své stávající práce a nevnímají jako problém, že nemohou kariérně růst nebo že nedostali přidáno," komentuje Součková.

Krize ukázala soudržnost

S koronavirovou krizí se potýká i česká technologická společnost Enehano Solutions. První vlnu pandemie přečkali bez nutnosti propouštění. Velkou roli hrál i fakt, že ve firmě panuje velmi silná rodinná atmosféra a její šéf se snažil všechny zaměstnance udržet.

"Doopravdy držíme při sobě. Nikoho neberu jen jako položku v Excelu či jméno na faktuře," ujišťuje Jiří Mach, zakladatel a CEO této firmy, která se zaměřuje na cloudové služby.

Alfou a omegou veškerých krizových situací je podle něj otevřená komunikace. Každý den si v podniku sdělovali jakékoli novinky a on se jako šéf snažil, aby všichni v týmu byli během jarní vlny pandemie informovaní o tom, co se právě děje, a mohli s informacemi pracovat.

"Ze začátku nám čísla nebyla nakloněna a vypadalo to na propuštění deseti lidí. Vše jsme si ovšem řekli a pracovali s tím. Přes snížení úvazků, změny náplně práce či jiná opatření nakonec nikdo sám neodešel a ani nemusel být propuštěn. Ba naopak nám tato situace ukázala soudržnost celého kolektivu. A na druhé straně také poukázala na nedostatky, které tak můžeme vylepšit," zamýšlí se Mach.

Jeho i celé vedení firmy velmi potěšilo, když viděl týmovou spolupráci všech zaměstnanců. Pro jakýkoli problém společně hledali řešení bez rozdílu seniority či pozice.

"To je také jeden z důvodů, proč jsme nikoho nechtěli propustit. Když už totiž máte skupinu, která pracuje jako jeden člověk a táhne za stejný provaz, nechcete, aby vám z této party někdo odpadl," podotýká Mach.

Receptem na dobrou atmosféru a stabilitu ve firmě je podle něj především velká dávka upřímnosti. V jakékoli situaci, a především krizové, se musí jednat na rovinu a hledat společná řešení.

"Být lídrem obnáší velkou zodpovědnost, když nechcete házet lidi přes palubu. Jistá opatření proběhla, ale nyní už jedeme v normálním režimu. Zachovali jsme si pravidelná setkávání a otázky a odpovědi, kde celý tým má prostor pro popovídání si i řešení případných problémů," líčí Mach. Pravidelně shrnují také úspěchy a novinky od potenciálních zákazníků. Ve firmě mají i takový zvyk, že se pravidelně setkávají v sauně, jelikož všichni členové týmů jsou příznivci saunování.

Zaměstnanci se více opřeli do práce

Upřímnost jako recept na ustání krize radí i nezisková společnost Loono, která se zaměřuje na prevenci rakoviny.

Jak říká její ředitelka Blanka Sigmundová, na upřímnosti a otevřenosti ke všem členům týmu si zakládá.

"Věděli jsme, že je důležité, aby všichni kmenoví členové organizačního týmu i školitelé věděli, jak na tom Loono je, jak se nás jarní pandemie dotkla, jaké to má následky, a především jak na to reagujeme a jaké budou další kroky," přibližuje Sigmundová.

Věděli a stále vědí, že je čeká těžká doba, a o to více se opřeli do práce, aby Loono zachránili. Příjmy Loona totiž tvoří také workshopy a školení pro firmy i školy, které v době karantény nebylo možné uskutečnit. Museli proto kvůli krizi přistoupit ke snižování platů − to nastalo ve dvou vlnách, v dubnu a květnu, u všech členů týmu. Jakmile získají zpět část ztracené stability, chtějí platy opět dorovnat.

"Tým je neuvěřitelně spjatý s misí a vizí organizace. Takže když Loonu teklo do bot, všichni souhlasili se zavedenými opatřeními, a někteří dokonce nabídli svou pomoc dočasně zcela pro bono," oceňuje Sigmundová.

Naučili se rozhodovat rychle

Jednat se zaměstnanci na rovinu doporučuje i Stéphane Nicoletti, generální ředitel společnosti Up Česká republika, která firmám sestavuje benefity na míru. "Pravidelně informujeme o situaci ve firmě, zodpovídáme dotazy zaměstnanců ohledně fungování společnosti nebo situace kolegů a ujišťujeme je, že pokračujeme v práci," říká Nicoletti.

V oboru pracuje téměř 25 let a zažil už několik krizí. "Z každé si člověk odnese něco nového. Kdybych měl vybrat něco nyní, tak cítím, že je nezbytné dělat zásadně rychlejší rozhodnutí, a to i s tím rizikem, že nejsou k dispozici všechny potřebné informace," dodává Nicoletti. V důsledku pandemie firma výrazně zrychlila a zkrátila řetězec řízení. A ukázalo se, že to tímto způsobem může velmi dobře fungovat nejen v krizi.

Citelně se pandemie dotkla i byznysu on-line marketingu, i když v pozitivním slova smyslu. Off-line svět se v podstatě ze dne na den uzavřel, a většina firem proto začala výrazně víc řešit svou digitální prezentaci. Například kreativní agentuře Advertia Digital práce přibyla a nemuseli propouštět. "Situace na začátku krize pro nás byla uspěchanější. To nás ale vlastně utvrdilo v tom, že tým je středobodem a nedáme na něj dopustit," přibližuje Honza Borýsek, zakladatel agentury. Jako tým se prý během pandemie mnohem více semkli.

"Bylo vidět, že tým chce pro klienty i trh vymýšlet nové cesty, jak se se situací poprat, a i díky tomu vznikly interní projekty nebo nové marketingové strategie na míru koronavirové situaci. Pro některé zaměstnance byla ale samozřejmě karanténa kvůli izolaci nepříjemná, často jsme proto realizovali více videohovorů a tak si to vynahrazovali," dodává Borýsek.

Je důležité lidem za práci poděkovat

Propouštět či snižovat platy během krize zatím nemusely ani Pivovary Staropramen. Vedení se snažilo své lidi co nejvíce podpořit, například nabídlo větší flexibilitu úvazků, psychologickou pomoc nebo školení na nové způsoby práce − třeba jak efektivně fungovat na home officu, jak skloubit pracovní a rodinné povinnosti a tak dále.

"Osvědčilo se nám naslouchat lidem a pravidelně a otevřeně s nimi komunikovat. To je v nestandardních situacích asi nejdůležitější, pokud chcete získat důvěru zaměstnanců," říká mluvčí Staropramenu Denisa Mylbachrová. Jak dodává, posunuli se ve zvládání virtuální komunikace, naučili se pracovat s novými nástroji a vést lidi trochu jinak.

"Šlo o důvěru, kterou jsme zaměstnancům museli dát my jako zaměstnavatel. A osvědčilo se to, lidé byli motivovaní a často pracovali i nad rámec svých běžných povinností. Připomněli jsme si také, že je důležité umět lidi ocenit a poděkovat jim za jejich práci. Nemusí to být nic velkého, velice dobře funguje pochvala před týmem či drobná pozornost v podobě kytice pro kolegyni," radí Mylbachrová.

Ani další velká společnost, potravinářský Mondelez, nemusela v Česku kvůli krizi sahat na platy ani na benefity. Zaměstnance v kancelářích ale rozdělili do dvou týmů, aby omezili potkávání se všech najednou. "Každý zaměstnanec od nás dostal balíček s rouškami, dezinfekcí, která je v továrnách samozřejmostí, avšak novinkou v kancelářích, ale i dalšími drobnostmi, jako je například krém na ruce," říká mluvčí Gabriela Bechynská.

Výrazně podporují práci z domova a se zaměstnanci se vedení virtuálně setkává. "Jsou to poměrně otevřená setkání, na nichž má každý právo zeptat se na cokoliv, co ho zajímá. Ukázalo se, že práce z domova výkon zaměstnanců rozhodně nebrzdí. Existují mezi nimi ti, kteří ji preferují," podotýká Bechynská.

Článek byl publikován ve speciální příloze Hospodářských novin Práce & Kariéra.

Související
Newsletter

Sedmička HN

Život jsou povinnosti i radosti. A proto tu je newsletter Sedmička - každé ráno v sedm vám přinese sedm tipů na podnětné a zajímavé čtení z domova i ze světa. A k tomu pár nápadů, čím se zabavit nebo čím potrápit mozkové závity.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru