Představte si, že jedete se svým benzinovým nebo naftovým autem a potřebujete dotankovat palivo. Jenže můžete jen na čerpací stanice, od nichž máte zákaznickou kartu. Některé vás přijmou, i pokud ji nemáte, ale zase jim zaplatíte třeba dvojnásobek. Takovou situaci zažívají majitelé elektromobilů, kteří si musí pořídit více čipových karet nebo aplikací, aby mohli svobodně dobíjet na různých stanicích. Pomoci jim v tom mají kombinované karty, které začaly pro své zákazníky vydávat některé automobilky.

Patří k nim také Škoda, která by měla s příchodem svého nového elektrického SUV Enyaq spustit službu nazvanou MyŠkoda Powerpass. Jedna karta má umožnit majitelům dobíjení celkem u 195 tisíc nabíječek po celé Evropské unii. Podle tiskové zprávy automobilky půjde o všechny důležité stanice na mezinárodních silnicích a dálnicích a také o stojany instalované přímo u showroomů mladoboleslavské automobilky.

"Bohužel v tuto chvíli nemůžeme poskytnout více informací, než bylo uvedeno v tiskové zprávě," sdělil tiskový mluvčí Škody Pavel Jína. Dá se tedy předpokládat, že ve Škodě nyní pracují na ceníku a dolaďují systém placení. První vozy by měly na české silnice vyjet na přelomu února a března, v tu dobu by už mělo být jasněji.

Co nabízí vybrané automobilky na českém trhu

Audi
– e-Tron Charging Service umožňuje dobíjení u 70 tisíc nabíjecích stanic v 16 zemích Evropy.
BMW
– ChargeNow funguje v Česku na stanicích ČEZ a PRE, v zahraničí zatím nikoliv.
Mercedes-Benz 
– me Charge umožní dobíjení v zemích EU celkem ze 190 tisíc stanic.
Volkswagen 
– We Charge nabízí dobíjení v zemích EU, počet stanic není specifikovaný.
Kartu chystají
 – Hyundai, Škoda a další.

Na kartu lze "nahrát" elektřinu zdarma

Takovou kartu ale již v Česku nabízí pro své vozy Volkswagen. Vzhledem k tomu, že obě automobilky patří do stejného koncernu, se dá předpokládat, že ta "škodovácká" bude fungovat obdobně. "Jedná se o kartu We Charge, zákazník si ji může už dnes objednat přes aplikaci We Connect ID a přijde mu zdarma. Potom může využívat jeden ze tří tarifů, přičemž u toho nejlevnějšího není žádný měsíční paušál, u těch vyšších je, ale ceny dobíjení jsou výhodnější. Jednorázový aktivační poplatek je v roce 2020 všem odpuštěn," vysvětluje mluvčí českého zastoupení Volkswagenu David Valenta.

U tarifů se platí nula, 199 nebo 465 korun měsíčně. Firma se dohodla se sítí ultrarychlých nabíječek Ionity, které jsou už také v Česku. U stojanů se platí 21, 15 nebo 8 korun za kWh. U ostatních poskytovatelů je to pak podle jejich tarifů.

"Ceny jsou viditelné v aplikaci po přihlášení k dané službě a výběru tarifu. Jsou o něco vyšší, než jaké může zákazník smlouvou získat přímo u konkrétního provozovatele. Výhoda karty je ale v tom, že se nemusí řešit jednotliví poskytovatelé odděleně a zákazník na konci měsíce dostane jen jednu fakturu. Navíc s ní lze dobíjet v zahraničí, což smlouvy s lokálními poskytovateli neumožňují," dodává Valenta s tím, že kompletní seznam poskytovatelů není k dispozici z toho důvodu, že se neustále mění, jak přibývají noví.

Volkswagen už dokonce svou kartu použil jako lákadlo na nákup vozu − kdo si objedná elektromobil ID.3 ve výbavě 1st Edition, dostane k němu 2000 kWh elektřiny zdarma.

Značka Mercedes v Česku také "jede" se svou kartou me Charge ve velkém. "Na tuzemských silnicích ji akceptují PRE, E.ON, Ionity, QMX Polyfazer, E-WALD či LastMileSolutions. V zahraničí je to na 300 poskytovatelů zhruba se 190 tisíci nabíjecími body," vypočítává mluvčí Mercedesu-Benz Jan Kuhn. I ten zdůrazňuje jako velkou výhodu jednu fakturu na konci měsíce a možnost dobíjet nejen v tuzemsku, ale v celé Evropské unii.

Infografika

Naopak české zastoupení mnichovské automobilky BMW se zatím v nabídce u své karty nazvané ChargeNow drží spíš zkrátka. Její zřízení je sice zdarma, ale aktuálně funguje pouze na stojanech ČEZ a PRE. Zákazník si pak může vybrat několik variant s různými měsíčními paušály a cenami za jednu kWh. Lze si také zvolit jen jednoho z dodavatelů.

Ceny za dobíjení se v Česku vypočítávají různě

Nejhustší síť veřejných dobíjecích stanic má v tuzemsku ČEZ. Aktuálně provozuje 230 stojanů, z nichž 170 je rychlonabíjecích. "Řidičům elektromobilů stačí k využívání naší sítě veřejných dobíjecích stanic mít staženou aplikaci FUTUR/E/GO, která spolu s webovým rozhraním (tzv. Driver portál) umožňuje pohodlnou správu jejich účtů. U dobíjecích stanic se řidiči samozřejmě i nadále mohou identifikovat pomocí RFID čipu," říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie skupiny ČEZ.

Rozdíl v cenách za dobitou kWh je poměrně velký. Zatímco v předplaceném tarifu TAXI je cena tři koruny a 50 haléřů, neregistrovaný uživatel zaplatí devět korun 50. Registrovaní řidiči mohou dobíjet jen na tuzemských stanicích.

Podobná situace je také u sítě E.ON, která zahrnuje 70 dobíjecích stanic včetně dvou ultrarychlých dobíječek na Rozvadově a ve Vystrkově u Humpolce. Pro E.ON přitom není dobíjení v zahraničí technickým problémem, ale spíš legislativním.

"Technicky nám vše funguje, nicméně jsou zde daňová rizika, která naše společnost zatím nemůže akceptovat. Máme rozsáhlou síť dobíjecích stanic po celé Evropě. Zatím ale zákazník potřebuje kartu E.ON Drive vydanou přímo v dané zemi, kde chce dobíjet," vysvětluje Martin Klíma, vedoucí Mobility Services společnosti.

E.ON nabízí svou kartu od dubna loňského roku. Aktuálně se počet aktivních uživatelů blíží ke dvěma tisícům. Další možností je platit klasickou platební kartou, k té potřebuje řidič mít ještě chytrý telefon s připojením k internetu, díky čemuž může zaplatit i bez registrace. Poskytovatel žádá za dobitou kWh od tří do devíti korun podle toho, jaký výkon elektro­mobil využije.

PRE s 94 dobíjecími stojany má odlišný systém placení. Pro ty, kteří nemají její čipovou kartu, nabízí možnost objednat si čas na nabíječce, jejž si lze rezervovat pomocí QR kódu a chytrého telefonu. Platí se pak za čas po půl hodině a hodinách, cena se odvíjí podle výkonu dobíjecí stanice. Ani PRE zatím neumožňuje se svou kartou platit v zahraničí, až na jednu výjimku.

"Pro naši kartu tato služba není standardně nabízena, ale díky spolupráci s naší mateřskou společností EnBW ji na vyžádání umíme zařídit. Zatím jsme ji pilotně zřídili našemu prémiovému zákazníkovi s významnou elektroflotilou pro Německo, Rakousko a Švýcarsko," říká mluvčí PRE Petr Holubec.

Z nabídek největších českých dodavatelů elektrické energie vyplývá, že pokud chce například soukromá osoba využívat stojany tří firem, měla by být v ideálním případě vybavena třemi čipovými kartami a u ČEZ si zároveň platit měsíční tarif. Při cestě do zahraničí by jí tyto karty zatím byly k ničemu. I proto je výhodné pořídit si kombinovanou kartu, pokud ji automobilka ke svému vozu nabízí.

Článek byl publikován ve speciální příloze HN Elektromobilita.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru