Už to chvíli vypadalo, že ambiciózní start-up Nikola má opravdu technologický náskok, díky kterému budou brzy silnice brázdit bezemisní vodíkové pick-upy i velkotonážní náklaďáky. Když s vámi naváže úzkou spolupráci automobilka kalibru General Motors, stále jeden z největších výrobců aut na světě, musíte mít co nabídnout. Korporace zaměstnávající 160 tisíc lidí si jistě udělá důkladný audit dřív, než v mladé firmě řízené výmluvným šéfem koupí významný podíl a zaváže se k dlouholeté spolupráci. Koncern General Motors před dvěma týdny opravdu oznámil, že v Nikola Corporation kupuje 11procentní podíl v hodnotě dvou miliard dolarů, a přidal k tomu detaily o tom, co pro její pick-up s elektrickým a vodíkovým pohonem bude vyrábět a pro jaké trhy dohoda platí. To se dalo brát jako potvrzení, že zakladatel Nikoly Trevor Milton nebásní, když tvrdí, že jeho firma "je jednou z nejinovativnějších společností na světě".

Zvuk zvonce oznamujícího začátek dne na technologické burze Nasdaq, kde se s akciemi Nikoly obchoduje, se od té doby rozezněl jen desetkrát a vše už je jinak. Nikola přišla o šéfa i o důvěru a naivní investoři o iluze a miliardy dolarů. Lavinu strhla zpráva Hindenberg Research, podle které Nikola zveřejňuje nepravdivé informace o svých údajně unikátních technologiích a která upozornila i na předchozí Miltonovo podnikání.

Největší dopad ale měla zjištění o propagačním videu, na kterém je vidět nákladní automobil Nikola One, jemuž energii dodává vodíkový palivový článek. Hindenberg uvedl, že kamion se valil po klesající silnici samospádem a motor vůbec nepracoval, doložil, že úsek, na němž bylo video pořízeno, takový podfuk umožňuje, a ještě přidal informace z textových zpráv zaměstnance Nikoly, které verzi o podvodu potvrzovaly. Na tak jednoduché a snadno pochopitelné obvinění se dá reagovat jediným způsobem: předvést kamion v provozu, ideálně při jízdě do kopce. Toho se ale investoři nedočkali, takže začala panika. Vždyť video je staré dva a půl roku.

Pokud Nikola One není stále schopný ani vyjet z garáže, čemu z proklamací "nejinovativnější firmy" se dá věřit? Obrana ve stylu "my jsme ale nikdy netvrdili, že auto jede vlastní silou", jen přilila olej do ohně. Akcie firmy zkolabovaly. Hned v několika dnech dokázaly přijít i o 20 procent a včera pád pokračoval. List Wall Street Journal totiž přinesl zprávu, že významné firmy z energetického byznysu, včetně kolosu BP, přerušily s Nikolou jednání o výstavbě sítě vodíkových stanic. I tato ambice, které prý Nikola v poslední době věnovala víc úsilí než vývoji svých aut, padla za oběť podvodům.

Na příběhu je pozoruhodné, kolik varování měli investoři k dispozici, ale zůstávali slepí. Nikola několikrát zásadně změnila technologie, které měly její vozy pohánět. Společné měly jen dvě věci − byly vždy nejlepší na světě a současně je nebylo možné ukázat. Sen o druhé Tesle zaslepil mnohé, takže zavírali oči před realitou tak dlouho, jak to jen šlo. Budíčkem byl až kamion s motorem, jaký svět neviděl a zřejmě neuvidí.

Související
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru