Nebudeme to nijak prodlužovat, máme jistý problém s dnešním školským systémem. Zde jsou hlavní témata, co bychom chtěly probrat: na základních školách se neučí to, co by se učit mělo. Známkovací systém ničí zájem a iniciativu dětí. Názory dětí učitelé neberou vážně. Chybí individuální přístup. A teď to proberme podrobně.

Zatím jste si přečetli méně než 10 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Komentáře ke článku

jp.straka 22.09.2020 11:27
Obě studentky podaly velice trefnou zprávu, která popisuje školství přesně tak, jak si jej pamatuji i já (cca 20 let zpět). Je docela smutné (ale vlastně ne zcela překvapivé), že se toho moc nezměnilo...
Rudolf Havelka 21.09.2020 07:21
Mrzí mě, že zlý novinář vypíchl z celého dopisu právě ten "pravěk". Jako archeolog a osoba, která přednáší pravěká náboženství, mohu zodpovědně říct, že je tam hodně zásadní látky, osvětlující mnohé v našem moderním světě. Jde o to, jak se to učí. Ono cca sto tisíc let vývoje moderního člověka nejde hodit za hlavu kvůli pár desítkám let moderních dějin...
Patrik Král 20.09.2020 12:01
Dělám doktorát na Novém Zélandu a mohu celkem s klidným svědomím říct, že české školství (typem a pravděpodobně tradicí navazující na německé) je ve spoustě ohledů lepší jak anglosaské. S něčím v článku souhlasím, s něčím ne. Problém českého školství je přehnané memorování (typické třeba i pro asijské země) a následné reprodukování. Problémem anglosaského školství je naopak nedostatek memorování (osvojení širokého množství informací) a přílišné zaměření na jejich assiignments - třeba půlroční literární rešerše na jedno specifické téma bez širší znalosti problematiky a vysvětlení odborníkem. Za mě by byl ideální systém kombinace obojího - dostatečný vědomostní základ a jeho šíře (český systém) s kritickým myšlení, schopností posuzovat zdroje a dělat vlastní výzkum (anglosaský systém). Jako obrovskou výhodu českého (německého) systému vnímám střední odborné školy. Ty v anglosaském světě prakticky neexistují a absolventi buď končí se střední bez zaměření, nebo pokračují na univerzitu nebo certifikát, kde potom tu odbornost musí získat. Bohužel s naším systémem odborných škol neumíme pracovat a možná pod tlakem právě anglosaského systému potom upřednostňujeme vysokoškolské vzdělání i v zaměřeních, jako jsou třeba zdravotní sestry (ve světě na to samozřejmě potřebují další vzdělání, když mají v podstatě jen gymnázium, ale v Česku by bohatě stačila ta střední zdravotnická škola). Bohužel jsem zjistil, že mezinárodní žebříčky škol a školských systémů jsou dost nevypovídající a spousta "prestižních" škol má prostě navenek "fancy" právě hodnocené kategorie (např. poměr mezinárodních studentů, poměr studentek/studentů,...), ale reálně předaných znalostí je mnohem méně. To se potom projevuje třeba i v tom, že je v těchto zemích jen minimum lidí, co dokáží vystoupit ze svého omezeného zaměření a vyřešit problém i mimo jejich úzké zaměření. České školství na tom není tak špatně, ale určitě potřebuje nějaké změny. Rozhodně ale ne v to smyslu, aby se reformovalo ve stejný systém, jako je v anglosaském světě.
Jan Suchý 19.09.2020 19:49
Milá Emo a Anno-Marie, díky za brilantní příspěvek. Třeba to bude ten pověstný kamínek, který spustí lavinu a už vaše děti budou chodit do takové školy, o které ve svém dopise "všem" sníte . Já jsem chodil do ZDŠ na přelomu padesátých a šedesátých let a v dějepise jsem se učil přesně to co vy dnes :-(( Po skoro šedesáti letech je mi z toho hodně smutno
Ondřej Kolafa 18.09.2020 16:13
Chtěl bych vám říct, že je skvělé, že jste něco takového napsaly. Kromě toho, že má text úroveň, jakou by nezvládl leckterý dospělý, tak také přehledně popisuje hlavní neduhy českého školství tak, jak ho vnímají progresivnější rodiče a jak jsem ho vnímal já ve vašem věku (před 15ti lety). I pokud se školství konečně změní k lepšímu, mě a bohužel ani vás se to už týkat nebude. Doufejme, že se to bude týkat když už ne mých, tak aspoň vašich dětí. Přeji mnoho energie a zdaru do života.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru