Taky jste si všimli? Někteří poskytovatelé služeb reagují v prostředí snižující se poptávky… zdražením. Mikropozorování se týká gastronomických služeb v Praze, jeho princip by se ovšem dal najít i jinde. Reakce není úplně podle základních pouček ekonomie, nelze jí ale upřít určitou obchodní logiku. Pro její objasnění se vraťme o několik let nazpět.
Tehdy byla česká ekonomika v boomu, poptávka domácností rostla a ekonomové žasli, proč se situace nepromítá do růstu cen. Impulz k takovému růstu poskytlo až zavedení EET, po němž provozovatelé stravovacích služeb objevili kouzlo cenově nepružné poptávky. Ano, jíst se musí, zahraniční turisté se neodbudou houskou z Billy a obědové kastrůlky z domova se u pracovníků v administrativních centrech módními nestaly.
Trik s cenově nepružnou poptávkou využili obchodníci ještě několikrát. Tu byl spouštěčem skokový růst cen potravin, jindy zas razantní zvýšení minimální (a od ní odvozené) mzdy. Podnětem se staly také zvýšené sanitární náklady po koronavirové pauze, jakož i roušky. Jistě, nosit roušky po celou směnu není nic příjemného a personál provozoven stravování je za to třeba odměnit, což něco stojí.
Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:
- Mobilní aplikaci HN
- Web bez reklam
- Odemykání obsahu pro přátele
- On-line archiv od roku 1995
- a mnoho dalšího...
Byznys podle HN
Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?
Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.
Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.
Přihlásit se k odběru