Americký burzovní index S&P 500 se v posledním týdnu podíval na nová maxima. Odtržení Wall Street od covidem těžce zkoušené ekonomiky je velice vděčné téma. Trh je skutečně dražší a dražší. Nicméně nízké úrokové sazby se přetavily také v nižší diskontní sazby, což znamená, že současná hodnota budoucích zisků společností je naopak vyšší. Vyšší tím pádem mohou být i ceny, které jsou ochotni investoři za akcie zaplatit.

Což nás přivádí k úspěchu technologií. O tom také již bylo psáno hodně, nicméně problém se za poslední kvartál ještě zhoršil. Váha pěti největších společností − Facebook, Apple, Amazon, Microsoft a Google − se v rámci S&P 500 zvětšila z 18 až na 23 procent, tedy nejvíce v historii. Koncentrace v rámci širšího růstového indexu Russell 1000 Growth je dokonce až 37 procent. Růst těchto pěti firem pak vysvětluje většinu růstu hodnoty celého indexu. Zatímco S&P 500 vrátil investorům od počátku roku pět procent, skupina zmíněných firem dokonce téměř 40 procent.

Ani u těchto pěti společností však nelze mluvit o vyložené bublině. Zisky skupiny zrychlily v době koronaviru tempo svého růstu, takže si vyšší ocenění do jisté míry zaslouží. A vzhledem k absenci schůdných investičních alternativ se karta tak brzo neobrátí. S dluhopisy nesoucími záporný reálný výnos, zlatem na historických maximech a většinou společností v koronavirových problémech jsou technologie pro investora jedinou volbou a hlavně extrémním lákadlem. Pokud se však ukáže, že pětice firem nedokáže očekávání investorů naplnit, problémy bude mít celý trh.

Související
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru