Ani po 13 letech od uzákonění nevznikla povinná evidence cest, vytýká státu Nejvyšší kontrolní úřad. Stát také dlouhodobě neřeší závady částí mostů, a to až do té míry, že některé musely být strženy. Ministerstvo dopravy v reakci na zprávu NKÚ odkázalo na páteční tiskovou konferenci, při níž ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) oznámil, že nechá provést audit hospodaření se všemi 24 300 železničními a silničními mosty v Česku. Silničních a dálničních mostů je v Česku zhruba 17 500, část ve správě státu a část spravovaná kraji. Ve špatném až havarijním stavu je podle NKÚ asi pětina mostů.

Kontrola podle úřadu ukázala, že stát nemá přehled, v jakém stavu mosty skutečně jsou. "Neexistuje ani jednotný systém pro evidenci stavu mostů, plánování jejich oprav a objemu financí, které jsou na ně potřeba," uvedl NKÚ. Ačkoli ministerstvo dopravy má už od roku 2007 ze zákona povinnost vést centrální evidenci pozemních komunikací, stále nevydalo příslušný prováděcí předpis. Před 13 lety utratilo 2,7 milionu korun za návrh vyhlášky a vytvoření internetové aplikace. Vyhlášku ale prý nevydalo a aplikaci nevyužilo.

"Uděláme spolu s ČVUT velký audit, jak který kraj hospodaří s mosty, ale také jak probíhá kontrola mostů Ředitelstvím silnic a dálnic nebo Správou železnic. Chceme si to zmapovat a zavést opatření, vytvoříme speciální komisi, která bude řešit financování oprav," řekl ministr Havlíček. Největší problémy jsou ale podle něj u mostů na silnicích druhých a třetích tříd, které jsou pod správou krajů. Možnosti řešení vidí Havlíček dvě. Buď se nevyhovující mosty prostě zavřou, nebo se stát s kraji dohodne na tom, že část peněz vyčleněných na silnice druhých a třetích tříd půjde na opravu mostů. "Jsme připraveni i třeba přihodit další zdroje, ale musíme vidět, že i kraje a města s tím pracují a nenechávají to pouze volně ležet s tím, že se řeší až havarijní stav," dodal ministr.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), spadající pod ministerstvo dopravy, sdělilo, že už v roce 2015 zahájilo interní audit stavu mostů. "Z výstupů těchto kontrol byly zjištěny nedostatky, na kterých se začalo ihned intenzivně pracovat," sdělilo v tiskové zprávě. Byly také podle ŘSD vytvořeny rámcové dohody na provádění prohlídek mostů, díky kterým je znám stav všech mostů ve správě ředitelství. Podle NKÚ ale ŘSD nezajišťuje prohlídky mostů v předepsaných lhůtách a termínech a většinu kontrolovaných mostů řádně neudržovalo a včas neopravovalo. "Stav mostů se kvůli tomu postupně zhoršoval až do té míry, že některé z nich už bylo nutné strhnout," doplnil NKÚ.

ŘSD uvedlo, že plní zákonné povinnosti týkající se evidence, prohlídek a správy mostů. Podle ŘSD se za posledních šest let zvýšil objem peněz vydávaných na prohlídky mostů z jednotek milionů korun až na několik desítek milionů. Letos chce ředitelství provést opravy zhruba 100 mostů a mají být zahájeny opravy zhruba za 2,6 miliardy korun. Příští rok chce ředitelství výdaje na ně ještě navýšit.

Související