Letošní červenec patřil v počtu nehod na železnici podle Drážního úřadu k nejhorším měsícům za posledních minimálně pět let. Správa železnic, ministerstvo i dopravci se proto ocitli pod tlakem, aby zlepšili zabezpečení českých vlaků. Problém je v tom, že centrální evropský systém, ke kterému se Česko zavázalo, je velmi drahý.
Například u poslední zakázky Českých drah zhruba na 150 vozidel předpokládal dopravce cenu 1,4 miliardy korun, místo toho ale obdržel nabídku za 2,3 miliardy.
Dráhy přišly s řešením, které by jim mohlo náklady snížit o desítky milionů korun na jednom typu vozidla. "Došli jsme k názoru, že část zkusíme vyrobit ve firmě. Zbavíme se tak třeba příplatků, které nám dávají dodavatelé," řekl HN šéf Českých drah Václav Nebeský.
2 mld. Kč
ročně chce stát dávat dopravcům na vozidlovou část ETCS.
V Evropě je podle něj pouze několik výrobců, kteří dokážou dodat a nainstalovat palubní část systému, patří mezi ně třeba Alstom, Bombardier či Siemens.
Evropský systém zabezpečení tratí (ETCS) je založen na komunikaci vozidel se zařízeními na kolejích a mobilní sítí. Investovat musí proto kromě dopravců i správci kolejí.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Nově všechny články v audioverzi