Letošní červenec patřil v počtu nehod na železnici podle Drážního úřadu k nejhorším měsícům za posledních minimálně pět let. Správa železnic, ministerstvo i dopravci se proto ocitli pod tlakem, aby zlepšili zabezpečení českých vlaků. Problém je v tom, že centrální evropský systém, ke kterému se Česko zavázalo, je velmi drahý.

Například u poslední zakázky Českých drah zhruba na 150 vozidel předpokládal dopravce cenu 1,4 miliardy korun, místo toho ale obdržel nabídku za 2,3 miliardy.

Dráhy přišly s řešením, které by jim mohlo náklady snížit o desítky milionů korun na jednom typu vozidla. "Došli jsme k názoru, že část zkusíme vyrobit ve firmě. Zbavíme se tak třeba příplatků, které nám dávají dodavatelé," řekl HN šéf Českých drah Václav Nebeský.

2 mld. Kč

ročně chce stát dávat dopravcům na vozidlovou část ETCS.

V Evropě je podle něj pouze několik výrobců, kteří dokážou dodat a nainstalovat palubní část systému, patří mezi ně třeba Alstom, Bombardier či Siemens.

Evropský systém zabezpečení tratí (ETCS) je založen na komunikaci vozidel se zařízeními na kolejích a mobilní sítí. Investovat musí proto kromě dopravců i správci kolejí.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se