Svět se nám za posledních pár desítek let trochu změnil. Naše pozornost je roztříštěná, jsme předávkovaní informacemi, kterých je tisícinásobně víc a dostaneme se k nim tisíckrát rychleji. Zároveň v nich je zamícháno mnoho lží a nesmyslů, a dá proto víc práce se v té realitě vyznat. Mění se i svět politiky, jenže výrazně pomaleji a ne zrovna šťastně.

Základní struktura toho, čemu říkáme politika, zůstává stejná jako kdysi. Princip hierarchizace celého toho prostředí, systémy voleb či potřeba propagace politických myšlenek pokulhávají za ostatními společenskými trendy. Jsme proto poněkud překvapení a rozmrzelí z toho, že obvyklosti našeho demokratického světa evropského střihu přestávají fungovat a politiku začíná ovládat instantní marketing pro krátkodobá řešení. Politikem současnosti se stal slibotechnokratický křikloun. Osudy milionů občanů dostávají do rukou vítězové jakýchsi nových volebních soutěží Česko hledá superstar. A jediné, co víme, je, že je to nebezpečné pro nás, kteří oceňujeme hodnoty jako osobní svobody a ohleduplný rozvoj společnosti.

Trumpové a Babišové v politice představují fenomén, který vyrostl právě na nových změnách světa. Jejich úspěch stojí na jejich viralitě. Schopnost zaujmout byla pro politiky klíčová už před stovkami let, ale dnes se nám jejich svět promíchal s čistým showbyznysem. Když se před první přímou prezidentskou volbou v Česku na přelomu let 2012 a 2013 zjevil mezi kandidáty skladatel Vladimír Franz, kdekdo si klepal na čelo. Ale ještě než Franz někde promluvil, dřív než jakkoli vyjevil své názory a postoje, už měl v průzkumech kolem deseti procent slibované podpory. Hlavně od mladých voličů. Těm prostě přišlo "cool" mít potetovaného prezidenta. Byl pro ně spíš popovou hvězdou než politikem.

Zatím jste si přečetli 20 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru