Tělo vás najednou přestává poslouchat. Končetiny se začnou nekoordinovaně trhavě pohybovat, postupně začnete mít problémy s mluvením, mimikou a polykáním, snižují se i vaše mentální schopnosti a oslabuje imunitní systém. Lékaři budou mít rychle jasno. Trpíte Huntingtonovou chorobou, vzácným dědičným neurodegenerativním onemocněním mozku. Nemoc je to sice nevyléčitelná, ale její projevy je možné zmírňovat, a navíc je dopředu relativně snadno zjistitelná. Stačí odhalit zmutovaný gen, jenž ji způsobuje.

Lidem, u nichž je vyšší riziko, že nemoc propukne, genetické testy zpravidla zaplatí zdravotní pojišťovna. Jeden by řekl, že lidé budou chtít vědět, zda je čeká takový trpký osud, a budou se na to chtít připravit. Jenže tomu tak není, zájem o testování je minimální. Jak zjistili autoři jedné studie, publikované před sedmi lety v časopise American Economic Review, na testy jde jen sedm procent lidí, kteří mají k nemoci predispozice. Hrozba onemocnění je evidentně natolik stresující, že je pro lidi pohodlnější zůstat v dobrovolné nevědomosti.

Strategie vyhýbání se užitečným, nicméně bolestivým informacím je pro lidský druh typická. Ukázala to i studie na více než dvou tisících lidí v Německu a Španělsku, kterou před třemi lety publikovali psychologové Gerd Gigerenzer z Institutu Maxe Plancka a Rocio Garcia-Retamerová z Univerzity v Granadě. Oba vědci například zjistili, že 90 procent dotázaných lidí by nechtělo vědět, kdy a na co zemře jejich partner. Celkem 87 procent lidí by netoužilo znát datum vlastního úmrtí a 86 procent odpovědělo "ne", když se jich výzkumníci zeptali, jestli by chtěli dostat předem informaci, zda a kdy se rozvedou.

Výsledky korespondovaly s poznatky jiných experimentů a studií. Je třeba doloženo, že investoři méně často sledují výsledky svého portfolia ve dnech, kdy trhy klesají. Lidé, jimž badatelé při jednom experimentu oznámili, že je ostatní ohodnotili jako málo atraktivní, byli pro změnu ochotni platit za to, aby se nedozvěděli, jakou konkrétní známkou byl jejich vzhled oceněn.

Zatím jste si přečetli 30 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.