Podnikatelům blízkým maďarské vládě premiéra Viktora Orbána se podařilo získat kontrolu nad největším nezávislým médiem v zemi Index.hu. Minulý týden odvolali jeho šéfredaktora. Následně na protest redakci opustila většina novinářů. Nelehkou situaci maďarských nezávislých médií, která čelí tvrdému politickému tlaku i nedostatku financí, v rozhovoru pro HN popsal Endre Bojtár, šéfredaktor nezávislého týdeníku Magyar Narancs.

HN: Jak se daří vašemu týdeníku?

Snažíme se, vycházíme, takže je to teď celkem dobré. Máme za sebou špatné období, tedy nejen Magyar Narancs, ale každého se dotkl koronavirus. Ztratili jsme nějaké čtenáře během karantény, mnoho míst, kde se prodáváme, bylo zavřeno. Také ze dne na den zmizela reklama, ale doufám, že tohle už je za námi. Pomalu se vracíme zpět k normálu.

HN: Pozornost i zahraničních médií je nyní upřena na osud nezávislého serveru Index.hu, jehož novináři odcházejí. Bude uzavřen?

Nejspíš nebude. Odchází asi osmdesát kolegů, kteří dávali Indexu jeho politický charakter a profesionalitu. Nikdo v tuto chvíli neví, co se stane s titulem jako takovým. Zůstává v rukou vydavatele a ten se nejspíš pokusí − i když ne najednou − najít nové redaktory místo těch, kteří odešli. To nejspíš nebude jednoduché, protože Index byl velmi profesionální, tým byl budován po mnoho let. Nebude tedy uzavřen jako Népszabadság (bývalý opoziční deník, pozn. red.). Bude to spíš cesta jiného dříve nezávislého webového portálu Origo. Ten byl prodán lidem blízkým maďarské vládě a následně byla kompletně změněna jeho orientace. Když nějaký titul zanikne, tak z pohledu vlády s ním nelze dál pracovat. Případ portálu Origo ukazuje, co se dá dělat: hodně lidí, kteří čtou Origo, si politické změny nevšimlo. Prostě ho čtou dál a je to mnohem lepší nástroj vládní propagandy než například nově založené médium.

Magyar Narancs

V roce 1989 založený liberální týdeník byl původně blízký straně Fidesz, ale od ní se odpoutal už v roce 1990. Postupně se z něj stal kultovní liberální týdeník se sklonem k satiře. Jeho náklad se pohybuje kolem dvaceti tisíc kusů, podle šéfredaktora jsou závislí hlavně na prodeji tištěného vydání.

HN: Mají novináři, kteří odcházejí z Indexu, šanci založit nové médium, jak o tom hovoří, a uspět s ním?

Podle mého názoru ano. Mohou uspět s podobným postupem jako kdysi slovenské SME nebo nedávno slovenský Denník N. Když nesouhlasili s politikou vydavatele, začali na zelené louce s něčím úplně jiným. A uspěli. Tím, jak velká aféra se kolem Indexu v posledních dnech odehrála, a tím, jak obrovské množství čtenářů a sledujících na webu mají − jsou zároveň dost naštvaní, mluvíme o stovkách tisíc lidí −, se to může proměnit ve fungující mediální podnik.

HN: Slovenský Denník N ale dostal na počátku peníze od jednoho z nejbohatších podnikatelů.

Jsou v Maďarsku podnikatelé, kteří by se nebáli takto jít proti vládě?

Zatím jste si přečetli 30 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.