Americký internetový obchod Amazon dnes představil nákupní vozík, který pozná, co člověk nakupuje. Vybaven je kamerami, senzory a váhou, které sledují, co si zákazník vybírá a co uloží do vozíku. Když je člověk s nakupováním hotov, vozík vše sečte a konečnou cenu nákupu pak odečte ze zákazníkova účtu vedeného u Amazonu. Stát frontu u pokladny tedy není nutné.

Chytrý vozík vypadá téměř stejně jako kterýkoliv jiný nákupní vozík v supermarketech. Je jen trochu robustnější a na první pohled je i poznat, že je vybaven technologiemi.

Od Amazonu je to zatím nejnovější pokus změnit nákupní zvyklosti spotřebitelů, poznamenala agentura AP. Firma se sídlem v Seattlu již otevřela v tomto městě na západním pobřeží Spojených států supermarket bez pokladen, který je také vybaven kamerami a senzory. Umístěny jsou u stropu, aby měly přehled o dění na prodejní ploše. Když zákazník nakoupí a odchází, Amazon už ví, co člověk nakoupil, a cenu mu odečte z účtu.

Amazon už má také asi 25 menších obchodů se smíšeným zbožím, kde využívá podobnou technologii.

Nákupní vozík nazvaný Amazon Dash Cart bude moci veřejnost poprvé použít v novém supermarketu, který hodlá Amazon ještě letos otevřít v Los Angeles. Obchod sice bude vybaven i pokladnami, Amazon ale tvrdí, že chce dát lidem možnost vyhnout se frontám při placení. Do budoucna by se chytrý košík mohl objevit také v obchodech Whole Foods i jinde, pokud Amazon tuto technologii prodá. Nic takového ale zatím v plánu nemá, dodává AP.

Podobné chytré nákupní vozíky či košíky začalo už vyrábět i několik start-upů, většinou se ale teprve testují v obchodech. Většina z nich funguje tak, že je nutné vybrané zboží nejprve přiložit ke skeneru a až pak vložit do vozíku. Vozík Amazonu žádný skener nemá, místo toho je blízko držadla displej, který ukazuje, co je zákazníkovi účtováno. Vozík také zaznamená, když si zákazník nákup rozmyslí a položku vrátí. Cena z displeje v takovém případě zase zmizí.

Existuje také způsob, jak dát vozíku vědět, že si do něj chcete jen odložit bundu nebo příruční tašku, abyste se s tím nemuseli nosit, když si vybíráte zboží.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru