Tržby tuzemských obchodníků v květnu po očištění stouply meziročně o dvě procenta, meziměsíčně byly vyšší o 11,6 procenta. Podle Českého statistického úřadu se dařilo hlavně prodejcům nepotravinářského zboží, především potřebám pro domácnost. Méně lidé utráceli za oděvy, oblečení a pohonné hmoty. Květnový pozitivní vývoj ale nemusí podle analytiků v následujících měsících pokračovat. Spotřeba podle nich kvůli vyšší nezaměstnanosti a celkové nejistotě poroste spíše pozvolna.

Letošní květen měl o dva pracovní dny méně než stejný měsíc loňského roku. Bez očištění o kalendářní vlivy tak květnové tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel meziročně o 0,7 procenta klesly. U potravin byl pokles 1,5 procenta, u nepotravinářského zboží tržby naopak narostly o 2,6 procenta. Pokles tržeb u pohonných hmot činil 11,8 procenta.

Prodeje výrobků pro domácnost v květnu vzrostly o 15,2 procenta, což ale bylo hodně ovlivněno odloženou spotřebou. Tržby tradičně rostly i internetovým obchodům, tentokrát o více než třetinu. "Oproti dubnovému růstu o 49 procent ale prodeje přes internet a zásilkové služby v květnu vykázaly zpomalení meziroční dynamiky, což souvisí s tím, jak se zákazníci mohli vrátit do kamenných prodejen," upozornil hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč.

2 procenta

byl meziroční růst maloobchodních tržeb v Česku za květen po zohlednění kalendářních vlivů. Letošní květen měl o dva pracovní dny méně než ten loňský. Bez zohlednění tohoto vlivu tržby o 0,7 procenta klesly.

Květnová úroveň tržeb podle analytika Luboše Růžičky z Raiffeisenbank v mnoha odvětvích vymazala ztrátu z předchozích dvou měsíců − v březnu maloobchod klesl o šest procent a v dubnu dokonce o 10,7 procenta.

Jsou ale odvětví maloobchodu, která souboj s koronavirovou krizí zatím prohrávají. Jde hlavně o prodejny s oděvy a obuví, kterým se tržby meziročně propadly o 21 procent. Přitom v dubnu to byl pád dokonce o 81 procent.

Lidé také v květnu méně utráceli za farmaceutické a kosmetické zboží, výrobky určené pro kulturu, sport a rekreaci i za počítače a mobily.

Velmi výrazný pokles zaznamenaly tržby za motorová vozidla a jejich opravy. Tato kategorie, kterou statistici vykazují odděleně od ostatního maloobchodu, klesla neočištěna o kalendářní vlivy meziročně o skoro 37 procent.

"Některé segmenty sice trpí poklesem poptávky po zboží zbytného charakteru, celkový objem tržeb v květnu ale naznačuje, že propad poptávky by nemusel být dramatický. Další měsíce napovědí, zda je mírný optimismus oprávněný," řekl ekonom David Marek z Deloittu. Na podzim by mělo být jasnější, zda se spotřeba domácností vrátí na předkrizovou úroveň, nebo zůstane utlumena.

Růžička z Raiffeisenbank soudí, že přehnaný optimismus není na místě. "Sentiment spotřebitelů je silně zasažen, lidí bez práce bude přibývat a značně zpomalí i mzdová dynamika. To vše bude omezovat výdaje zejména na zbytné věci, tedy především na cestování, rekreaci a kulturu," uvedl.

Domácnosti budou v utrácení opatrné také podle ekonoma UniCredit Bank Jiřího Poura. Na podzim by měl být jasnější vývoj poptávky. "Pro celý letošní rok očekáváme reálný pokles spotřeby domácností o necelá čtyři procenta," uvedl.

Související
Newsletter

Sedmička HN

Život jsou povinnosti i radosti. A proto tu je newsletter Sedmička - každé ráno v sedm vám přinese sedm tipů na podnětné a zajímavé čtení z domova i ze světa. A k tomu pár nápadů, čím se zabavit nebo čím potrápit mozkové závity.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru