Zakladatel a šéf společnosti Facebook Mark Zuckerberg je přesvědčen, že zadavatelé reklamy se na stejnojmennou sociální síť brzy vrátí. Reaguje tak na sílící bojkot Facebooku a dalších sociálních sítí, do kterého se zapojilo už přes 600 firem. Vadí jim, že podle jejich názoru tyto platformy nedostatečně regulují nenávistný obsah.

"Mám za to, že všichni tito zadavatelé reklamy se na platformu brzy vrátí," řekl Zuckerberg podle serveru The Information nedávno na poradě se zaměstnanci. "Nezměníme pravidla nebo přístup jen kvůli něčemu, co znamená hrozbu pro malé procento tržeb," řekl.

Firma uvedla, že s organizátory kampaně Stop Hate for Profit (Zastavme nenávist pro zisk) se Zuckerberg hodlá sejít.

2,99 miliardy lidí

během března alespoň jednou použilo některou ze služeb společnosti Facebook. Kromě stejnojmenné sociální sítě jde o Instagram, WhatsApp či Messenger. Meziročně šlo o nárůst o 11 procent.

To vše ilustruje dva souběžné způsoby, jak Facebook problém řeší, napsal zpravodajský server BBC. Veřejně se snaží situaci uklidnit, nabídne malé ústupky a konstatuje, že nenávist na platformě nemá místo. Neoficiálně ale dopad bojkotu trivializuje. Snaží se uklidnit zadavatele reklamy a chce se vyhnout jakýmkoli změnám svého obchodního modelu.

Bývalý britský vicepremiér Nick Clegg, který má ve společnosti Facebook teď na starosti globální problematiku a komunikaci, ve čtvrtek zveřejnil otevřený dopis zadavatelům reklamy. Snažil se je přesvědčit, že společnost proti nenávistnému obsahu bojuje soustavně. Podobně vyzněl i dopis, který Facebook tento týden rozeslal partnerským firmám a agenturám.

Na začátku minulého týdne společnost oznámila, že se podrobí auditu ohledně toho, jak nenávistné projevy na svých sociálních sítích reguluje. Audit provede společnost Media Rating Council (MRC), která mimo jiné vyhodnotí, jak Facebook chrání zadavatele reklamy před tím, aby se jejich příspěvky neocitly vedle škodlivého obsahu.

Bojkot ale Facebooku škodí méně, než by si někdo myslel, píše BBC. Sám Zuckerberg na zmíněné poradě konstatoval, že jde hlavně o reputaci a vztahy s partnery, nikoliv o finance. Většina firem na sociální síti stále inzeruje.

Stejného názoru je také Areeq Chowdhury z nezávislého výzkumného ústavu WebRoots Democracy. Firmy se podle něj nakonec na platformu vrátí. "Reklama, kterou nabízejí tyto internetové giganty, nemá obdoby," říká. "Nikdo jiný se nedokáže takovou měrou zaměřit na daný segment, a proto nevěřím, že jich tady mnoho přestane dlouhodobě inzerovat," dodal. A za pravdu mu dává i trh. Akcie Facebooku jsou po propadu z konce minulého týdne už zpět zhruba na předchozí úrovni.

Výdaje na reklamu na sociálních sítích podle průzkumu Světové federace reklamních zadavatelů (WFA) pozastaví téměř třetina velkých světových značek. Tržby Facebooku z reklamy však utváří ze tří čtvrtin malí a střední zadavatelé, připomíná list Finacial Times. A těch jsou statisíce.

Mezi největšími značkami, které zatím přesunou reklamu jinam, je Coca-Cola, Unilever, Adidas, Levi Strauss, Starbucks, Pfizer, Ford Volkswagen, HP, Microsoft, Verizon či E.ON. Například jen zmíněný telekomunikační operátor Verizon stahuje z Facebooku a Instagramu reklamu za dva miliony dolarů. A to je pro Facebook marginální suma. Jen za letošní první čtvrtletí utržil na za reklamu na svých platformách 17,4 miliardy dolarů, což bylo asi 99 procent příjmů společnosti.

Jak se na tržbách firmy současný bojkot projeví, stále není jasné. Neinzerovat na Facebooku je přitom riskantní i pro firmy, které se do protestu zapojily. Většinou to prezentují jako "přestávku". Třeba Coca-Cola hovoří o 30 dnech. Důvod je zřejmý − marketingový zásah Facebooku je obrovský. Firma ve zprávě za první čtvrtletí uvedla, že v březnu některou z jejích služeb (kromě Facebooku a Instagramu třeba WhatsApp a Messenger) využilo 2,99 miliardy lidí.