Stále populárnější nákupy potravin přes internet, které v uplynulých měsících zažily kvůli pandemii rozkvět, přilákaly dalšího hráče. Obchodní řetězec Kaufland včera v Česku začal prodávat přes on-line supermarket Košík.cz zhruba 600 produktů svých vlastních značek. Ty znají zákazníci z regálů kamenných prodejen.

"Chceme ukázat, jak může vypadat skvěle fungující spolupráce obchodního řetězce a on-line supermarketu. Internetový a kamenný svět se budou stále více přibližovat," uvedl šéf Košík.cz Tomáš ­Jeřábek. Spolupráci obě společnosti připravovaly zhruba tři čtvrtě roku. Pro distribuci produktů od Kauflandu bude využívat Košík své sklady v pražských Horních Počernicích a nedalekých Jirnech.

Kaufland se rozhodl, že své produkty nebude na internetu nabízet sám i s ohledem na to, že má s prodejem on-line špatné zkušenosti. Vlastní e-shop zkoušela firma rozjet v domovském Německu. Po roce provozu ho ale ukončila. "Zkrátka se nám to nevyplatilo, Němci potraviny na internetu nenakupují, jsou zvyklí chodit do obchodů," okomentoval to výkonný ředitel Kauflandu Česká republika Stefan Hoppe.

600 produktů

pod privátními značkami Kauflandu nabízí aktuálně Košík.cz svým zákazníkům.

Firma zkouší se svým prodejem on-line prorazit ještě například v Polsku nebo v Rumunsku. Tam ale, na rozdíl od Německa, používá místo svých zaměstnanců levnější externí kurýry.

V rámci skupiny Schwarz, jejíž je Kaufland součástí, jde o první spolupráci s internetovým obchodem. Do stejné skupiny patří kromě ní ještě Lidl. Ten už v Česku vlastní e-shop má, avšak neprodává přes něj potraviny, ale zejména oblečení, produkty pro dům a zahradu či autodoplňky. Oba řetězce jsou přitom na českém maloobchodním trhu ty vůbec nejsilnější − Lidl v účetním roce 2018/2019 utržil 57,5 miliardy a Kaufland 56,2 miliardy korun.

Podobný model spolupráce, kdy internetový obchod prodává zboží tradičního kamenného prodejce, zahájil před třemi lety portál Rohlík.cz s potravinami od jinak hlavně oděvní značky Marks & Spencer. V porovnání s Kauflandem jde ale o menší společnost.

Kromě Košíku a Rohlíku umožňuje v Česku on-line objednávku potravin ještě Tesco. To kromě svého rozvozu spolupracuje skrze večerky Žabka s aplikací Bolt. Přes ni si mohou Pražané objednat rychlý nákup, který firma slibuje doručit dříve než její konkurence. Obchodní řetězec Globus provozuje službu, kdy si lidé zboží vyberou on-line a vyzvednou v hypermarketu na Zličíně.

Rozvoz potravin zaznamenal boom zejména během uplynulých měsíců, kdy část Čechů kvůli karanténě začala využívat internetové obchody s potravinami. V prvních dnech, kdy začala platit omezení pohybu, se například zájem o nákup potravin na stránkách Rohlík.cz zvedl o 100 procent. Na dvojnásobek vyrostl meziročně i Košík. V důsledku toho byla řada položek u on-line prodejců rychle vyprodaná, časy rozvozu byly obsazené na několik dní dopředu.

"Okamžitě jsme spustili inzerci na brigádníky, cílili jsme zejména na zaměstnance uzavřených provozoven. Během tří dnů jsme nabrali 160 brigádníků. Reagovat muselo i nákupní oddělení a navýšit objemy závozů. Kvůli doplňování zboží jsme spustili noční směnu," uvedl dříve ředitel distribučního centra a logistiky Rohlík.cz pro Brno Michal Pučalík.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru