Letos v květnu odstartovala z floridské rampy 39A raketa Falcon 9. Na tom by nebylo nic neobvyklého − předtím odsud tento nosič startoval už šestnáctkrát, ale tentokrát bylo něco jinak. Na vrcholku rakety nebyl žádný aerodynamický kryt, ale kosmická loď. V jejích útrobách bychom nenašli náklad, ale dva muže. Robert Behnken a Douglas Hurley tvořili posádku první pilotované lodi Crew Dragon, která se od rakety oddělila na oběžné dráze zhruba 12 minut po startu. Hned druhý den se pak v automatickém režimu dokázala připojit k Mezinárodní vesmírné stanici, u které zůstane zhruba čtyři měsíce.

V historii světové kosmonautiky bychom před tímto startem nenašli žádný srovnatelný moment. Ano, lidé létají na oběžnou dráhu již desítky let, ale pokaždé to bylo v lodích státních agentur. Tentokrát šlo o loď soukromé firmy SpaceX, od které si NASA jakožto zákazník kupuje službu. A takovým zákazníkem nemusí být jen NASA, ale i kterákoliv jiná firma. Právě proto je pilotovaná testovací mise považována za takový milník. A pro Američany je tento start ještě důležitější. Téměř v každé tiskové zprávě od NASA, v každém článku na jejím webu k tomuto tématu a v každém rozhovoru se s železnou pravidelností opakovala slova "američtí astronauti na amerických raketách v amerických lodích startují z amerického území". Spojené státy byly po vyřazení raketoplánů devět let bez schopnosti vynášet astronauty na oběžnou dráhu svými prostředky. Jediným řešením byla dohoda s ruskou kosmickou agenturou, která provozuje spolehlivé lodě Sojuz − právě ty se po odchodu raketoplánů do důchodu staly jediným prostředkem, který na ISS dokáže vozit astronauty.

Rusko svého monopolu využilo a postupně začalo navyšovat ceny za křesla ve svých lodích. Zatímco na začátku platila NASA za každé sedadlo něco kolem 30 milionů dolarů, poslední objednané místo v Sojuzu MS-17, jehož start je plánován na letošní podzim, už americkou agenturu stálo 92 milionů dolarů. Až soukromé kosmické lodě Crew Dragon a Starliner vstoupí do ostré služby a začnou vozit na ISS astronauty, změní se hodně věcí. Jednak bude možné navýšit počet obyvatel ISS ze šesti na sedm, díky čemuž bude možné zdvojnásobit čas, který je věnován provádění vědeckých experimentů. Ale změní se i jiné věci.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru