Většina zákazníků v Česku má pozitivní zkušenosti s on-line nákupy během koronavirové krize a plánuje v nich pokračovat nadále. Zjištění internetového srovnávače cen Heureka jsou v souladu s výsledky dubnového průzkumu poradenské společnosti Accenture v 15 vybraných světových ekonomikách. Okolnosti přiměly v posledních týdnech i konzervativní spotřebitele překonat zábrany a využívat služeb e-shopů a digitálních technologií. Řada firem, které dosud nebyly zavedené v oblasti internetových prodejů, míří na web, aby tyto klienty odchytila, a třeba tak vůbec udržela svoje podnikání.

Každý, kdo chystá spustit e-shop, musí ovšem počítat s tím, že vstupuje na trh, který je silně konkurenční. Shodli se na tom účastníci debaty HN a měsíčníku Logistika.

Všechny e-shopy nevydrží

"Je potřeba počítat s tím, že změny v e-commerce byznysu jsou velmi rychlé," upozornil Jan Kodada, obchodní a marketingový ředitel společnosti Gebrüder Weiss. Debaty se zúčastnili ještě ředitel logistiky Dáme jídlo Aleš Ječmen, šéf a spoluzakladatel firmy Skladon Konstantin Margaretis, partner společnosti Logio Tomáš Formánek a šéf logistiky internetového obchodu Bonami Jan Klička.

Infografika

V Česku v současnosti funguje okolo 46 tisíc internetových obchodů. Obrat celého segmentu e-commerce loni činil 155 miliard korun, deset největších hráčů ovšem vykrývá zhruba 60 procent trhu. Většina ostatních e-shopů si tedy může nechat o stamilionových i o řádově nižších příjmech jenom zdát. "Myslím, že spousta e-shopů je dlouhodobě ekonomicky neudržitelná," řekl Tomáš Formánek. Podle Jana Kličky může být pro internetové obchody, které nenabízejí dostatečnou rychlost a kvalitu doručení zásilky (s minimálním rizikem jejího poškození), případná další krize fatální.

O úspěchu rozhoduje logistika

Pro zavedení prodeje on-line mají prodejci tři možnosti, míní Jan Kodada.

"Mohou využít hotová řešení v podobě šablon nabízených specializovanými firmami." Stránky jsou optimalizované i pro mobilní zařízení, a to včetně webhostingu a vlastní e-mailové schránky. Takový e-shop je hotový za pár hodin a s minimálními náklady. Další variantou je nechat si postavit internetový obchod na míru. Výhodou je podle Kodady naprostá svoboda a možnost budovat e-commerce platformu na míru firmě a jejímu byznysu.

Když jsem v době koronakrize vyrazil do ulic, dopravní situace připomínala ráj kurýrů. I přes dvojnásobek objednávek jsme udrželi doručovací časy, říká Aleš Ječmen ze společnosti Dáme Jídlo.
Když jsem v době koronakrize vyrazil do ulic, dopravní situace připomínala ráj kurýrů. I přes dvojnásobek objednávek jsme udrželi doručovací časy, říká Aleš Ječmen ze společnosti Dáme Jídlo.
Foto: archiv HN

"Třetí cestou je prodávat svoje zboží prostřednictvím partnerských prodejů," dodal Kodada. Třetím stranám je nabízí třeba Amazon − obchodníci mohou prodávat přes jeho administrační rozhraní Marketplace. Zboží dodají do jednoho ze skladů internetového prodejce a ten se za poplatek postará o jeho zabalení a doručení zákazníkovi. Podobnou platformu nabízejí třeba Mall.cz nebo Alza.cz.

Společnosti, které se rozhodnou postavit si vlastní e-shop na míru, by podle aktérů debaty měly logistice věnovat zvýšenou pozornost. Pokud dosud distribuovaly svoje zboží prostřednictvím kamenných prodejen, ocitají se na nové půdě, kde platí jiná pravidla. Budou muset zvažovat, zda například rychle vychystávat zboží v síti stávajících prodejen, či zda pro e-commerce kanál vytvořit celou novou síť.

Současná situace povede ještě k většímu rozmachu e-commerce a také k rozvoji logistiky, protože za digitálním světem jedniček a nul je stále fyzický pohyb zboží, míní Jan Kodada z Gebrüder Weiss.
Současná situace povede ještě k většímu rozmachu e-commerce a také k rozvoji logistiky, protože za digitálním světem jedniček a nul je stále fyzický pohyb zboží, míní Jan Kodada z Gebrüder Weiss.
Foto: archiv HN

"Taková rozhodnutí potom určují 80 procent logistických nákladů, které jsou neměnné. Tuto část bych nepodceňoval, rozhoduje o úspěšnosti celého řešení," upozornil Formánek.

Podle Konstantina Margaretise ze Skladonu je nutné procesy ve skladech co nejvíce automatizovat. V této souvislosti zmínil klienta prodávajícího ochranné pomůcky, který byl tak zavalen objednávkami, že už nebyl schopen je rychle expedovat tradiční cestou.

"Během dvou týdnů jsme spustili nový e-shop, zboží se přeskladnilo k nám a řádově tisíce objednávek jsme byli schopni expedovat během chvilky," dodal Margaretis.

Podle zmiňovaného průzkumu Accenture stále více lidí nakupuje on-line i potraviny. I tento trend bude pokračovat, předpokládají experti.

Koronavirovou krizí úspěšně prošla společnost Dáme jídlo, která rozváží zákazníkům hotové pokrmy ze sítě více než tří tisíc restaurací. Podobně jako jiné firmy zaváděla za pochodu opatření, z nichž se řada týkala právě logistiky. Zhruba o čtvrtinu z restauračních partnerů v době platnosti nejtvrdších karanténních opatření sice dočasně přišla, ale přihlašovali se jiní.

 

Logistika e-commerce čerpá inspiraci z oblasti automotive. Do budoucna se ale může stát lídrem inovací, tlak na její rychlost je enormní, tvrdí Konstantin Margaretis ze Skladonu.
Logistika e-commerce čerpá inspiraci z oblasti automotive. Do budoucna se ale může stát lídrem inovací, tlak na její rychlost je enormní, tvrdí Konstantin Margaretis ze Skladonu.
Foto: archiv HN

"Denně jsme nabírali restaurace, které chtěly vařit alespoň pro rozvoz, vybavovali je tablety, školili jejich personál a radili jim s parametry rozvozu tak, aby nabídka fungovala a zákazníky oslovovala. Dařilo se nám držet čas doručení okolo třiceti minut," řekl ředitel logistiky Dáme Jídlo Aleš Ječmen.

Společnost působí v rámci globální skupiny Delivery Hero, která doručování menších zásilek do maximálně desítek minut označuje termínem quick commerce. Má to naznačovat, jakým směrem se bude vývoj on-line obchodování v segmentu přímého prodeje koncovým zákazníkům ubírat. "Budeme používat spíše malá auta a skútry než dodávky. V rámci skupiny zkoušíme i doručování pomocí dronů, i když v tomto případě jde spíše o vzdálenější budoucnost," upřesnil Ječmen.

Jeden svět

Z čistokrevného on-linu vstoupil v Praze do kamenné prodejny s interaktivními prvky v minulých týdnech internetový obchod s nábytkem Bonami. Lidé si v něm mohou zboží osahat, objednat i zakoupit. Podle Formánka to dokazuje, že právě v prodeji přes více kanálů je budoucnost.

"Ve 'starém' světě vidím hodně krásných inovativních řešení, s oblastí e-commerce se budou vzájemně inspirovat. A na konci vidím jeden celek," řekl Tomáš Formánek.

Související
Newsletter

Sedmička HN

Život jsou povinnosti i radosti. A proto tu je newsletter Sedmička - každé ráno v sedm vám přinese sedm tipů na podnětné a zajímavé čtení z domova i ze světa. A k tomu pár nápadů, čím se zabavit nebo čím potrápit mozkové závity.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru