Ministři za ANO Karel Havlíček a Alena Schillerová usilují o to, aby stát převzal kontrolu nad skupinou Smartwings, vlastníkem Českých aerolinií.

Stát by podle nich zestátněním hlavního leteckého dopravce zachránil pracovní místa a návazné služby v letecké dopravě.

"Společnost Smartwings prohlašuje, že nemá a nikdy neměla zájem o vstup státu do společnosti Smartwings. Nic takového od vedení společnosti nikdy nezaznělo," uvedla nicméně v pondělí letecká skupina. Žádá stát o úvěr, nebo garanci za úvěr u komerční banky, podle firmy je totiž v současné krizi problém získat nové půjčky na bankovním trhu.

Úvěr od státu, nebo garance za úvěr u komerční banky jsou podle firmy od počátku jedinou variantou žádané pomoci. "Důvodem, proč se společnost, která do této doby byla zdravá a nikdy stát o pomoc nežádala, obrací na stát, je fakt, že pro aerolinky je dnes velmi těžké získat nové půjčky na bankovním trhu," uvedla. Využití programů COVID I a COVID II, které jsou určeny pro podporu provozního financování malých a středních podniků, nejsou možné kvůli velikosti společnosti, poskytovaných garancí a částek poskytovaných těmito fondy.

"Vždy jsme jednali o tom, že nejlepší variantou je vyřešení situace stávajícími vlastníky, poté běžné nástroje podpory typu záruk a úvěrů. Kapitálový vstup je vždy až poslední varianta, ale my chceme být připraveni na všechny možnosti," sdělil v pondělí Havlíček.

Na tiskové konferenci po jednání vlády poznamenal, že stát považuje firmu za natolik důležitou, že je potřeba její situaci řešit na různých úrovních. Doplnil, že stát nemá ambici společnost řídit.

Havlíček, šéf resortů dopravy a průmyslu, řekl v sobotu v České televizi, že by stát mohl ve skupině převzít stoprocentní podíl za částku blížící se nule. I tak by ale záchrana přišla státní rozpočet na několik miliard korun. Smartwings a ČSA, podobně jako jiné evropské dopravce, postihl výpadek letecké dopravy během pandemie koronaviru. Obě firmy přerušily lety 16. března a od té doby jejich letadla stojí a ztráty narůstají. Pomoct by případně mohly i státem garantované úvěry, řekl Havlíček. Záležitost projedná vláda a rozhodnutí musí být rychlé, podle ministra musí padnout nejpozději do konce června.

"Je to otázka investice, která se samozřejmě může vrátit. Logika je dát dnes zdroje a v určité době prodat. Lze na tom i vydělat," řekl ministr v České televizi.

Smartwings, dříve známá jako Travel Service, má hlavní základnu na Letišti Václava Havla. Spolu s Českými aeroliniemi má asi 2300 zaměstnanců. Majoritní podíl ve skupině drží prostřednictvím svých firem podnikatelé Jiří Šimáně a Roman Vik, necelou polovinu vlastní čínská státní společnost CITIC.

Zestátnění prosazuje už od minulého měsíce hlavně ministryně financí Schillerová. Podle ní i Havlíčka jde o strategický podnik, který je klíčový především pro pražské letiště. Jde o velkého zaměstnavatele, který na sebe váže i stovky dalších servisních firem v odvětví leteckého průmyslu. Premiér Andrej Babiš (ANO) zatím otázku podpory Smartwings nechává na Havlíčkovi a Schillerové. Řekl, že se ve věci nechce angažovat, protože se zná s českými majiteli.

Schillerová o víkendu uvedla, že skupina by bez pomoci mohla skončit v insolvenci. Jednání o vstupu státu se podle ní zatím ale nevedou, protože je třeba nejdříve provést analýzu ekonomické situace skupiny, zejména pohledávek. Také prý není jasné, jak by se k převzetí postavil čínský akcionář CITIC.

Záměr však naráží na kritiku některých ekonomů. Například Lubor Lacina z Mendelovy univerzity v Brně upozorňuje, že náklady na převzetí je těžké vyčíslit, stejně jako případnou návratnost takové investice. Stát podle něj navíc obvykle ve firmách není dobrým hospodářem a neměl by vstupovat do odvětví, které čeká zásadní transformace kvůli boji s emisemi CO2.

Se vstupem státu do Smartwings nesouhlasí ani vicepremiér a ministr vnitra Jan Hamáček z vládní ČSSD. Řekl, že takový nákup "není na stole" a pro všechny firmy musí platit stejné podmínky. Skupina by proto spíš měla využít státní podporu, například program Antivirus, prostřednictvím něhož stát postiženým firmám proplácí část mezd zaměstnanců. Návrh se nezamlouvá ani místopředsedovi ČSSD Romanu Onderkovi, který očekává zdůvodnění od ANO na koaličním jednání.

Proti je i většina opozice. Šéf poslanců TOP 09 Miroslav Kalousek na Twitteru uvedl, že neexistuje důvod, proč by stát měl Smart­wings pomáhat více než jiným firmám. Návrh kritizují i ODS, Piráti a STAN.

Související