Technologie v bankovnictví už dávno neznamenají jen internetové či mobilní bankovnictví. Ve stále větší míře banky do ostrého provozu nasazují technologie, které ještě před pár lety působily spíše jako ze sci­-fi filmů.

Funkce jako ověření placení pomocí mobilu či internetová komunikace s roboty, kteří automaticky zodpovídají klientské dotazy, se tak i díky koronavirové krizi využívají čím
dál častěji.

Patrné je to i z nominací v anketě Bankovní inovátor, která je jednou z kategorií soutěže Nejlepší banka. Pořádají ji Hospodářské noviny. O pořadí rozhoduje hlasování veřejnosti, které začalo v pondělí.

Roste obliba správy účtu přes mobil

Na on­-line přístupu si zakládá každá z bank, úroveň jimi takto nabízených služeb se ale liší. Air Bank ve své mobilní aplikaci poskytuje například i jednodušší způsob založení nového účtu bez nutnosti návštěvy banky. Mobilní aplikaci My Air využívá už více než 60 procent klientů banky, od roku 2018 jde přitom o 38procentní nárůst.

Také Moneta Money Bank hlásí růst počtu uživatelů své aplikace Smart Banka, jež pokrývá plných 96 procent veškerých úkonů, které mohou klienti standardně vyřídit v kamenných pobočkách. Zákazníci českých bank zatím používají převážně internetové bankovnictví. Jejich obdoba v podobě mobilních bankovních aplikací se na něj ale rychle dotahuje. Potvrzuje to Jakub Komenda, senior manažer digitálních kanálů zodpovědný za vývoj Smart Banky a Internet Banky v Monetě:

47 procent

O tolik klesl výběr z bankomatů ČSOB po zavedení nouzového stavu. Lidé začali více využívat platbu kartou.

"V případě naší banky už mobilní bankovnictví hraje prim. To ale neznamená, že by to internetové upadalo do zapomnění. Jen se mění jeho úloha. Internetové bankovnictví má početně více uživatelů, kteří ho ale používají méně často. Je to zejména v případech, kdy si klient udělá svůj čas u počítače na administrativu − například zaplacení faktur na provoz domácnosti," uvedl Komenda pro přílohu HN ICT revue.

Čím dál větší roli mobilní aplikaci připisuje i Česká spořitelna. Loni ji používalo 550 tisíc klientů této banky, letos už je jich 800 tisíc. Spořitelně se navíc za rok zdvojnásobil počet lidí, kteří využívají pouze aplikaci a nepřistupují ke správě svého účtu přes počítač.

Mobilní aplikace jsou navíc podle bank ve srovnání s internetovým bankovnictvím bezpečnější. Podle Komendy z Monety jejich výhoda spočívá v tom, že nad aplikací má banka plnou kontrolu. U správy účtu z počítače naopak existují vyšší rizika útoků ze strany hackerů.

Podle Monety objevují zákazníci výhody mobilní aplikace postupně. "Když překonají pocit, že nic takového nechtějí, následně kouzlu mobilního bankovnictví propadnou: nejprve si kontrolují své zůstatky a následně začnou přes aplikaci i platit," říká Komenda. "Dalším krokem je nastavení pro placení mobilem se službami Apple Pay nebo Google Pay a najednou lidé používají mobilní bankovnictví denně," dodává.

Mobilní aplikace nejsou jen výsadou menších či nově vzniklých bank. Třeba u Komerční banky je aktivně používá už půlka klientů. Obliba roste i u ČSOB. "Počet klientů mobilního bankovnictví meziročně vzrostl o 32 procent," dodává mluvčí ČSOB Patrik Madle.

Odklad splátek řeší místo bankéře robot

Po zavedení nouzových opatření v polovině března postupně vzrostl počet firem a lidí, kteří potřebovali odložit své splátky.

To pro banky znamenalo příval žádostí, se kterými se musely rychle vypořádat. Řada bank se v takové situaci spolehla na počítačové roboty.

"Ten náš díky nepřetržitému provozu dokázal významně urychlit proces zpracování požadavků," pochvaluje si mluvčí Komerční banky Michal Teubner. Podobné zkušenosti má i ČSOB, které roboti při zpracování žádostí o odklad splátek moderní technologie rovněž pomohli. Robota využívají i další, třeba Equa bank slibuje vyřízení žádosti o odklad splátek do jedné minuty. S větším využíváním podobných technologií se teď bankám začaly zúročovat investice, které v minulých letech do digitalizace daly. Bez nich by vyřizování žádostí trvalo podstatně déle.

Jedním z finančních domů, které si na digitálních službách postavily svou image, je i Air Bank. "V situaci posledních dvou měsíců, která příliš nenahrávala tomu, aby si klienti chodili zakládat nový účet na pobočky, byl on­-line způsob založení účtu naprosto dominující. V plné síle se nám tak zúročily investice do digitálních kanálů. Díky nim jsme měli v této situaci podstatnou výhodu," říká mluvčí banky Jana Karasová. Nutno přiznat, že tento způsob založení účtu už nabízejí i jiné banky, jako například Equa bank či ING Bank.

Kvůli pandemii platí kartou i ti, kteří to dřív odmítali

Češi inovace v bankovnictví využívají hlavně při placení. Dlouhodobě patří k evropským rekordmanům ve využívání bezkontaktních karet, ke kterým se v čím dál větší míře přidává i bezkontaktní placení mobilem nebo hodinkami.

Současná pandemie koronaviru fenomén platby na jedno pípnutí u platebního terminálu navíc ještě umocnila. Důvodem je obava lidí z placení papírovými penězi, které mohou virovou nákazu přenášet. U bezkontaktního placení takový strach odpadá. Samotné obchody nezřídka k tomuto druhu placení přímo i vybízejí. Zvýšenou oblibu těchto druhů plateb dokládají i banky.

"Ve srovnání s obdobím před nouzovým stavem poklesl počet výběrů z bankomatů zhruba o 47 procent," uvádí mluvčí ČSOB Patrik Madle a podobná čísla udává i Česká spořitelna. V praxi to znamená, že místo toho, aby si lidé vybrali hotovost, platí nyní raději kartou nebo mobilem.

"V důsledku pandemie začalo 100 tisíc našich klientů, kteří předtím karty téměř nepoužívali, tuto formu placení využívat mnohem více. Před pandemií tato skupina zákazníků provedla maximálně dvě transakce kartou do měsíce, nyní jich udělá i 10 a více," říká Jan Hailich, manažer platebních řešení v České spořitelně.

Do plateb kartou se teď navíc Češi více pouštějí také na internetu. Třeba e­-shop Mall.cz uvádí, že v dubnu se u něj podíl bezhotovostních plateb meziročně zvýšil o 57 procent.

S přispěním Radka Kubeše.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru