Společnost IDC před epidemií koronaviru odhadovala, že trh s řešeními umělé inteligence (AI) dosáhne v Evropě letos výše 10 miliard dolarů a do roku 2023 poroste meziročně v průměru o 33 procent. Aktuální situace podle prvních analýz a odhadů znamená, že ve výdajích dojde k řadě změn a firmy budou více utrácet především za řešení AI provozovaná v cloudu.

Řada sektorů bude kvůli krizi nucena omezit investice včetně investic do technologií, nicméně umělá inteligence se podle IDC současně ukazuje jako technologie, která pomáhá při zajištění kontinuity podnikání, při zamykání i restartu ekonomiky. 16 procent evropských společností v průzkumu IDC očekává, že automatizace prostřednictvím AI a souvisejících technologií jim umožní minimalizovat škody způsobené koronavirem.

Investice do AI zvýší veřejný sektor včetně zdravotnictví, např. kvůli potřebě urychlit diagnostiku a šetřit čas přetížených lékařů. V důsledku krize poptávka po některých produktech a službách roste, umělá inteligence zde může řešit nedostatek pracovních sil další automatizací, ale i automatizací náborových procesů. Firmy se také budou nuceny více zaměřit na automatizaci i lepší řízení dodavatelských řetězců, především v odvětvích s rozsáhlými sítěmi dodavatelů, odběratelů a partnerů. Automatizovat a řídit v reálném čase bude třeba také výrobu, a to především pro období neustálých změn v dodavatelských řetězcích, poptávce i dostupnosti pracovní síly. Sociální izolace povede k většímu využití chatbotů a dalších nástrojů AI při kontaktu se zákazníky.

Článek byl publikován v komerční příloze HN ICT revue.