Po období sjednocení společnosti a nadšeného "boje" s epidemií přichází kocovina. S trochou nadsázky se dá říci, že je to podobný vývoj jako za první světové války. Na začátku vlakům odjíždějícím na frontu mávaly nadšené davy s předpokladem, že do Vánoc budou vojáci doma ověnčeni vítězstvím. Jenže místo toho nastala vyčerpávající zákopová válka, která přinesla mnoho neštěstí, ekonomický propad a nadšení vymizelo. Přesně to hrozí i nyní − s covidem budeme bojovat dlouho a v zákopech. Opatření se uvolní, začne vyhrávat covid, pak se opatření zase utuží. Tam a zase zpátky. Bude to únavné a destruktivní. Budeme vystaveni dilematům ekonomickým, etickým, tvrdým politickým střetům, hrozbě nástupu autoritářství a izolacionismu. Naše hodnoty, orientace, společenské uspořádání budou vystaveny největší zkoušce od pádu komunismu před třiceti lety. Když přijmeme přirovnání zápasu s pandemií k válce, tak její opravdu tuhá fáze nastává teď. Zvládneme ji?

Prvním problémem, který bude obtížné vyřešit, je propletenec etiky a ekonomiky. Dosud se zdálo všechno jasné − je nutné zachraňovat životy. Vláda se za tím účelem schovala za experty, epidemiology, kteří řekli: "Musíme udělat to a to, abychom šíření epidemie zabránili." Na jejich pokyn jsme se zavřeli doma a fungovalo to. Počet mrtvých zůstal, řekněme, na únosné míře. Jenže nyní, poté co se podařilo zabrzdit první vlnu nemoci, to už tak jednoduché a jednoznačné rozhodování nebude. Společnost není možné držet donekonečna ve zmraženém stavu, aniž bychom tím poslali ekonomiku a s ní naši životní úroveň do pravěku. Je jasné, že se musíme vracet k aktivitě. Problém je ale v tom, že to musíme udělat za situace, kdy virus nikam nezmizel, je pouze utlumen. Což znamená, že nutně nastoupí otázka, co je možné kvůli záchraně ekonomiky obětovat.

Matematika je přitom neúprosná: když se opatření uvolní více, bude víc nakažených, víc lidí na jednotkách intenzivní péče, víc mrtvých. Systém chytré karantény to sice může zmírnit, ale ne zcela eliminovat. Černý scénář představil na uzavřeném jednání sněmovního zdravotního výboru statistik Ladislav Dušek. Při teoretickém úplném uvolnění opatření by virus prošel za tři měsíce dvěma třetinami populace. Sto padesát tisíc nakažených denně. To se samozřejmě nestane, ale naznačuje to, že uvolnění opatření je spojeno s velkými riziky nových obětí.

Zatím jste si přečetli 20 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Sedmička HN

Život jsou povinnosti i radosti. A proto tu je newsletter Sedmička - každé ráno v sedm vám přinese sedm tipů na podnětné a zajímavé čtení z domova i ze světa. A k tomu pár nápadů, čím se zabavit nebo čím potrápit mozkové závity.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru