Prodám sotva třetinu toho co normálně. Umožní mi to zaplatit zaměstnance a povinné platby, ale na investice už nezbývá nic, dlouhodobě by se takto fungovat nedalo, přiznává sládek pivovaru Hostomice Štěpán Kříž. Před lety ve středočeské vesnici nedaleko Karlštejna navázal na zdejší pivovarskou tradici trvající od začátku 15. století a na místě, které za minulého režimu sloužilo jako opravna traktorů, znovuobnovil pivovar. Teď spolu s kolegy z více než 400 minipivovarů po celém Česku bojuje o udržení svého podnikání, když kvůli uzavření restaurací a hospod kvůli pandemii ze dne na den zůstal bez odběratelů. A musel řešit, co dělat se sudy piva, za které už odvedl spotřební daň.

"Dřív jsme nedělali žádné jiné pivo než sudové, teď jsme museli přejít na prodej piva v PET lahvích," říká s tím, že se mu do PET lahví nechtělo, ale pomáhá mu to zachovat aspoň nějaké tržby a prodat pivo, které by jinak musel vylít. Za normálních okolností by ho mohl prodávat ve dvou pražských pivnicích a uvnitř pivovaru, teď je odkázán jen na prodejní okénko v Hostomicích.

Z vládních programů na pomoc živnostníkům věří, že se mu podaří dosáhnout aspoň na některé prostředky z programu Antivirus. "Doufám, že dosáhnu na kompenzaci mezd na zaměstnance z hospod, kteří jsou už přes měsíc doma, a částečně na zaměstnance v pivovaru, kteří nejsou na sto procent v práci," přeje si. Jinak je však k využití peněz od státu podobně jako jeho kolegové skeptický.

Vylité pivo bez daně

◼ Ministerstvo financí navrhne, aby pivovary mohly žádat za pivo, které nedokázaly kvůli zavřeným hospodám prodat z distribučních center, vrácení spotřební daně.
◼ O tuto úlevu žádal Český svaz pivovarů a sladoven, podle kterého by placení daně za vylité pivo bylo nejenom nesmyslné, ale i nemorální.
◼ Sněmovna by změnu měla dnes projednat.

"Půjčky ani nezkouším, protože zadlužit se a nevědět, jestli budu splácet, to není nic pro mě," má jasno a doufá, že od května a června začnou zase otvírat restaurace, aby nemusel dělat personální změny. "Nepropouštěl jsem. Mám kvalitní zaměstnance, horko těžko jsem je získával a nerad bych o ně přišel," říká.

To Matěj Šůcha, ředitel nedalekého minipivovaru Matuška, sídlícího v obci Broumy na Křivoklátsku, přiznává, že museli dočasně snižovat platy na 60 procent.

"Je to těžká situace, prodeje nám klesly zhruba na 35 procent toho co normálně. Přitom máme mnohem víc práce. Když prodáváte pivo v sudu, stočíte 50 litrů a je to hotovo. Teď stáčíme každou lahev zvlášť," popisuje s tím, že zatímco běžně prodávají hlavně sudové pivo, teď možná 80 procent piva prodají v lahvích.

"Rozjeli jsme i vlastní rozvoz, kdy rozvážíme po Praze a Berouně pivo v lahvích až ke dveřím. A protože se snažíme s dalšími malými pivovary držet pospolu, dohodli jsme se s kolegy z pivovarů U Fleků, Strahovského pivovaru a pivovaru Dva kohouti, které jsou závislé jen na svojí hospodě a nemají síť stálých odběratelů jako my, že budeme prodávat i jejich lahvové pivo," říká.

"Lidé o to mají zájem, každý pivovar nám přivezl 120 lahví a ještě dvakrát během týdne dovážel znova. Proti objemům, které byli zvyklí prodávat před koronavirovou epidemií, to není nic zásadního, ale třeba jim to přispěje aspoň na výplatu sládkovi," doufá.

A právě s pokrytím nejdůležitějších nákladů teď malým pivovarům pomáhá i iniciativa Zachraň pivo, kterou založil Michal Pomahač, provozovatel rodinného pivovaru Kytín, sídlícího ve stejnojmenné středočeské obci. Před měsícem iniciativa začínala s devíti malými pivovary, teď je jich 312, které dohromady na svých skladech nabízejí skoro 10 milionů piv. A byť je zatím samotný Kytín − kde už skladové zásoby vyprodali a mohou tak přímo v pivovaru nabízet výrobky spřáteleného varnsdorfského pivovaru Kocour − výjimkou, pivovarníci si nápad chválí.

"Hodně nám to pomohlo, protože nám to udělalo reklamu, které se řada z nás moc nevěnovala. Reklamou bylo každé prodané pivo, což byl i náš případ," vypráví František Šmíd, který je sládkem Záhlinického pivovaru na Kroměřížsku.

"Lidé se dozvěděli, že si k nám mohou přijet pro pivo domů, někteří nakupují i po sudech, jsme skoro na 80 procentech prodejů toho co loni, což je v této situaci úspěch," pochvaluje si. Krize však doléhá i na tento malý pivovar.

"Máme ještě sladovnu, kterou zásobujeme spoustu pivovarů. Namátkou Strakonice, Svijany, Chotěboř nebo Dalešice. A tady jsme spadli na deset procent prodejů," popisuje, že o slad na výrobu nového piva je zájem minimální.

"Zaměstnance ze sladovny teď využíváme na pomoc v pivovaru a s rozvozy. Je pravda, že kvůli tomu a plnění do lahví máme mnohem víc práce než dřív," říká. Věří však, že vláda dodrží harmonogram, podle něhož mohou 25. května restaurace otevřít svoje zahrádky a 8. června pak i vnitřní prostory, protože už cítí zvyšující se zájem zákazníků.

"Už to vypadá, že se to zlepšuje. Když byla vyhlášená karanténa, jako by se všechno zastavilo. Prvních čtrnáct dnů to šlo opravdu těžko, ale lidé už zase začínají mít chuť. Snad to všechno dobře dopadne a v budoucnu na to budeme vzpomínat u dobrého piva," přeje si sládek.

Sládek Štěpán Kříž ze středočeských Hostomic provozuje jeden z více jak 400 českých minipivovarů, které teď bojují o přežití.
Sládek Štěpán Kříž ze středočeských Hostomic provozuje jeden z více jak 400 českých minipivovarů, které teď bojují o přežití.
Foto: Lenka Křížová
Související
Newsletter

Sedmička HN

Život jsou povinnosti i radosti. A proto tu je newsletter Sedmička - každé ráno v sedm vám přinese sedm tipů na podnětné a zajímavé čtení z domova i ze světa. A k tomu pár nápadů, čím se zabavit nebo čím potrápit mozkové závity.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru