Koronavirová krize má i své vítěze. Zatím mezi ně patří i prodej přes internet. Obchodníci, kteří museli v polovině března zavřít, se alespoň částečně přesunuli na internet, a také zákazníci kvůli zavřeným kamenným prodejnám začali nakupovat on-line více než předtím. Minulý měsíc se na internetu podle údajů společnosti Shoptet otevřely stovky nových e-shopů. Loni lidé v českých internetových obchodech utratili 155 miliard korun, což byl nárůst o 15 procent. Současné tempo je ale výrazně vyšší. Podle dat cenového srovnávače Heureka.cz se nakupování on-line zvýšilo v březnu oproti loňsku o 40 procent.

Tomáš Braverman, který Heureku vede, říká, že by e-shopy mohly do dvou let dělat až pětinu celkových tržeb v maloobchodu. Dnes je to kolem 13 procent. "V celém světě je obrovský tlak na digitalizaci a toto období přechod do on-linu ještě uspíší," domnívá se Braverman. Dobré časy pro e-shopy ale podle šéfa Heureky skončí v momentě, kdy klesne poptávka a nastane ekonomická krize, která dopadne na celý maloobchod. "Mezi lidmi bude málo peněz a budou šetřit. Krize ale nemusí trvat dlouho, protože je způsobena zvenčí," míní.

Nejlépe si mezi e-shopy podle údajů Heureky v březnu vedli prodejci domácích spotřebičů, ale také potravin, drogerie, knih či věcí pro děti. Z jednotlivých produktů zaznamenaly největší skok domácí pekárny − jejich prodej se meziročně zvedl o 2313 procent. Z velkého zájmu o on-line nakupování těží především velké, zavedené e-shopy, kterým podle Bravermana lidé věří. Ne všichni hráči na trhu ale zažívají dobré období. Menší zájem mají Češi třeba o oblečení nebo parfémy.

Braverman soudí, že dění kolem koronaviru přispěje k velkým změnám celého odvětví. Na internet by se například mohlo dostat i zboží, které tam dříve nebylo. Jde třeba o léky na předpis, o jejichž prodeji on-line se vede dlouhá debata mezi státem, lékárníky a e-shopy. Prosazuje ho třeba spolumajitel internetové lékárny Pilulka.cz Martin Kasa. Pilulka.cz už v půlce března spustila web, přes který může seniorům nebo lidem v karanténě vyzvednout léky příbuzný nebo dobrovolník.

Opatření proti šíření koronaviru podle Bravermana ovlivní i to, jak budou Češi za objednávky na internetu platit. Loni se o pomyslné první místo dělila oblíbená dobírka a platba při převzetí zboží, které lidé využívali ze 30 procent. Čtvrtina zákazníků za zboží platila kartou on-line. "Dnes většina obchodníků dobírku zakázala a umožňuje platit jen dopředu on-line. Dobírka se už teď snížila zhruba na 15 procent a naopak platba kartou vzrostla na 50 procent. Zákazníci si to vyzkouší a budou se k platbě on-line vracet, protože je extrémně pohodlná a člověk u sebe nemusí mít hotovost," říká šéf Heureky. Odhaduje, že až epidemie odezní, budou čeští zákazníci platit 45 procent nákupů kartou a dříve nejoblíbenější metoda bude mít podíl 20 procent.

Na největší cenový srovnávač v Česku, kam je zapojeno přes 80 procent ze 46 600 tuzemských e-shopů, situace kolem koronaviru zatím negativně nedopadá. Heureka vydělává především na tom, že se z ní zákazníci dostanou jedním klikem do on-line obchodu, má také provizi z objednávky, kterou zákazník udělá přes Heureka košík. Za fiskální rok 2019 firma vykázala provozní zisk EBITDA na úrovni 511 milionů korun. Jen v letošním březnu se do srovnávače zapojilo kolem 800 nových on-line obchodů, o polovinu více, než je za tento měsíc běžné. Braverman by tak chtěl letošní růst tržeb Heureky udržet na 20 procentech.

Loni se Heureka odštěpila od společnosti Mall Group, která srovnávač cen vlastnila čtyři roky. Firma, jež tímto krokem nově vznikla, se jmenuje Heureka Group a zastřešuje kromě českého srovnávače i podobné weby v dalších osmi zemích ve východní a jihovýchodní Evropě. Vlastní ji ale stejní akcionáři jako Mall Group, po 40 procentech mají skupina PPF miliardáře Petra Kellnera a EC Investments Daniela Křetínského a Patrika Tkáče. Zbývajících dvacet procent drží skupina Rockaway Jakuba Havrlanta.

Nejviditelnější jsou tak změny v představenstvu. "Je úplně jiné než v Mall Group. Zástupci našich akcionářů jsou zkušení lidé, kteří nám jsou schopní své zkušenosti předat tam, kde je nemáme. My jsme byli na druhou stranu schopní je zasvětit do oblasti e-commerce a rozšířili jsme jim obzory. Cítíme významnou oporu a důvěru," říká manažer, který je v čele Heureky sedm let.

Firma nyní pracuje na lepším propojení všech srovnávačů, které vlastní, čímž by e-shopy mohly jednodušeji expandovat do zahraničí. Heureka vyvíjí jednu platformu, která bude fungovat jako mezinárodní tržiště s jedním katalogem zboží, kam přesune desítky milionů recenzí, popisky i fotky produktů, které se pro každou zemi přeloží. To by mělo být podle šéfa firmy hotové příští rok. "Naším cílem je, aby e-shopy napojené na Heureku nemusely při expanzi dělat vůbec nic, nemusely otevřít nový e-shop, najít obchodníka ani kontaktovat logistiku, všechno doručíme my. Nabídneme jejich zboží na našich webech ve všech zemích," upřesňuje Braverman. Než celá platforma vznikne, Heureka nyní e-shopům s expanzí do ciziny pomáhá, analyzuje pro ně třeba vstup na trh nebo je propojuje s partnery. Během posledního půlroku skupina takto spolupracovala se stovkou českých e-shopů. Šéf Heureky zároveň plánuje další rozšíření v regionu: "Jsme v jednání se zajímavými hráči, například i se servery zaměřenými na agregaci služeb." Peníze na to, ale také k refinancování firmy, Heureka získává prostřednictvím dluhopisů, které vydala v lednu. Heureka tím získá 2,5 miliardy korun. Podle Bravermana jsou všechny pětileté bondy upsané.