Co udělá s českou politikou koronavirová krize? Způsobí politické zemětřesení? Kdo na krizi získá a kdo ztratí? Změní charakter české demokracie?

Klást v tuto chvíli tyto otázky je trochu jako chodit po sypkém písku. Stále ještě odeznívá prvotní šok z pandemie, kterou nikdo nečekal, a z opatření, se kterými nikdo nepočítal. Lidé stále sledují hlavně počet nemocných, mrtvých a vyléčených. Odhadovat, co tato krize udělá s českou politikou, proto má velká úskalí. Kromě toho jde těžko predikovat, jak se s krizí vyrovnají sousedé nebo EU. Změna vnějšího prostředí pochopitelně bude mít na Česko také značný vliv. Proto nabízím "jen" několik postřehů, které nejsou pokusem o nějakou komplexní prognózu budoucnosti. Jde mi o promýšlení toho, co se děje a jaké to může mít důsledky.

Těžit z krize

Začněme od věci, která je už dobře patrná, a to schopnosti vládních politiků těžit z koronavirové krize. Zní to trochu brutálně, nicméně je to svým způsobem přirozené. Pohybujeme se v době, kdy se politika dělá ve významné míře prostřednictvím médií (a občas i média dělají politiku). Všichni sledují virus a zejména to, jak se proti němu bojuje. V centru pozornosti proto jsou vládní tiskové konference, prezidentsky znějící projev ministerského předsedy nebo dramaticky vyhlížející prohlášení o záchraně údajně z Česka pašovaných respirátorů a roušek. To, že prohlášení o pašování nemusí úplně odpovídat realitě, je jiná věc, a hlavně se to řeší až s několikadenním odstupem. Řada lidí mezitím už zapomněla, o co přesně šlo. Podobně se sice debatuje nedostatek kdejakého zdravotnického materiálu, ale celkově mediálně dominuje obraz energicky reagujících vládních politiků. Rodí se také nové symboly, jako je schopně působící ministr v červeném svetru, který ještě před měsícem podle převažujícího mínění působil spíše utrápeně.

Popsaný jev se dá pozorovat v řadě zemí včetně těch opravdu extrémně zasažených. Je to dobře vysvětlitelné. Lidé mají pod dojmem silného prožitku větší tendenci něčemu či někomu věřit. Nabízí to příležitost pro vládního politika, i když ho předtím dotyčný sledující příliš "nemusel".

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 80 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Sedmička HN

Život jsou povinnosti i radosti. A proto tu je newsletter Sedmička - každé ráno v sedm vám přinese sedm tipů na podnětné a zajímavé čtení z domova i ze světa. A k tomu pár nápadů, čím se zabavit nebo čím potrápit mozkové závity.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru