Skupina ZDR Investments provozuje dva realitní fondy, umožňující investorům zhodnocovat peníze v komerčních nemovitostech. Roman Latuske, manažer zodpovědný v ZDR za rozvoj byznysu, říká v rozhovoru pro HN, že situace způsobená nákazou koronavirem se hospodaření fondů dotkne jen omezeně. Latuske argumentuje, že hlavními nájemníky fondů ZDR jsou prodejci diskontního, levnějšího zboží a tento byznys je tradičně odolný vůči ekonomické recesi. S těmi nájemci, které státní opatření přinutilo dočasně zavřít provozovny, se firma dohodla na odkladu platby nájmů.

HN: Jak současná ekonomická situace a omezení kvůli nákaze koronavirem komplikují vaše fungování a fondový byznys?

Naše dva nemovitostní fondy, zaměřené hlavně na retailové nemovitosti diskontního typu, představují portfolio, které bude odolné v dobách ekonomických ochlazení nebo výkyvů. Současná situace kolem koronaviru nám tuto úvahu potvrzuje. V nemovitostech fondu máme uzavřeno více než 70 nájemních smluv a pouze 20 procent našich nájemců bylo státními omezeními zasaženo − muselo částečně nebo celkově zavřít. Ostatní nájemci fungují dál. V portfoliu nájemců máme hodně prodejců potravin, drogerie, ze začátku bylo otevřené elektro, teď mohly otevřít i domácí potřeby. Zavřeno zatím mají prodejci textilu.

Právní situace je taková, že v rámci nemovitostního fondu máme uzavřené dlouhodobé nájemní smlouvy s fixním nájemným, nemáme téměř žádné nájmy závislé na obratu firmy. Tyto smlouvy jsou z právního pohledu nadále platné, i když má nájemce zavřeno. Faktický pohled je, že když má nájemce zavřeno, tak se mu nemusí dařit. Proto jsme nečekali na vládní návrhy, tak jak se o nich teď diskutuje, a s dotčenými nájemci jsme vedli jednání a našli jsme individuální řešení. Posunuli jsme jim například splatnost dubnového nájmu. Nevnímáme situaci tak, že je namístě teď poskytovat slevy z nájemného. Jsme přesvědčeni, že u zboží, které se teď neprodává, se obrat bude realizovat, až se tyto prodejny znovu otevřou. Dojde pouze k časovému posunu. Například nábytek na zahradu si člověk koupí, ale koupí si ho o měsíc později. Prodeje některého zboží, třeba v segmentu elektro, se zase pozastavily jen částečně, protože se přesunuly do e-shopů jednotlivých provozovatelů.

Zatím jste si přečetli 20 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Sedmička HN

Život se vrací do normálu a my vám chceme pomoct, aby to byl návrat co nejpříjemnější. Proto tu je newsletter Sedmička HN. Sedm zajímavých tipů pro čtení a několik nápadů pro volný čas, každý pracovní den v sedm ráno přímo do vaší mailové schránky!

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru