Stát by se mohl stát spolumajitelem strategicky významných soukromých podniků, pokud by se kvůli ekonomickým dopadům epidemie koronaviru dostaly do potíží. Místopředseda vlády a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) pro HN potvrdil, že vláda uvažuje o kapitálovém vstupu do několika podniků důležitých pro chod státu, jako jsou například velcí dopravci. "Ale jde skutečně o jednotky firem, nejde o plošné znárodňování," řekl vicepremiér.

Jako příklad takové firmy Hav­líček uvedl leteckou společnost Smartwings, pod kterou spadají značky Smartwings a České aerolinie (ČSA). "Jednak je to strategicky významná firma a za druhé by jednotlivé země měly mít své národní přepravce," uvedl Havlíček. Stát přitom podíl v ČSA vlastnil až do roku 2018. Skrze státní podnik Prisko držel v aeroliniích 20 procent, před dvěma lety však svůj podíl prodal skupině Travel Service, jež se následně přejmenovala na Smartwings Group.

Spolumajitel skupiny, podnikatel Jiří Šimáně, v sobotu pro Českou televizi uvedl, že je přesvědčený, že se řešení stávající situace najde. Premiér Andrej Babiš (ANO) ve stejný den řekl, že skupina už kvůli potížím požádala o půjčku. Zároveň udělala několik úsporných opatření. Na začátku března snížila zaměstnancům mzdy, nabídla jim neplacené volno a části z nich zkrácené úvazky s tím, že by dostávali mzdu ve výši 50 až 80 procent. Peníze šetří i na administrativě a snížením počtu letů. Minulý týden skupina oznámila, že má na zemi 90 procent letadel, zbytek přepravuje zdravotnický materiál nebo přiváží Čechy ze zahraničí.

Havlíček odmítá, že by vláda chystala jakékoliv plošné znárodňování. "Říkáme tomu americký model, není to žádné socializování, jak nás teď hodně kritizují," uvedl s tím, že k podobným řešením už dříve přistoupila i americká vláda. "Řeší to tak Italové, řeší to tak Němci. Vybereme čtyři pět firem, kterým tímto způsobem pomůžeme," řekl vicepremiér.

Evropské země skutečně v nynější situaci zvažují, jak pomoci svým klíčovým firmám, jež se dostávají do potíží kvůli opatřením proti šíření koronaviru. Itálie například plánuje převzít zadluženou leteckou společnost Alitalia, firmy v problémech se chystá převzít i Německo, které nevylučuje, že by dočasně vstoupilo do důležitých podniků, jako je Deutsche Telekom či Siemens.

Podobně jako zmíněné státy to může řešit také Francie. Už v půlce března oznámil francouzský prezident Emmanuel Macron, že země uvolní na podporu firem zasažených opatřeními proti šíření koronaviru 45 miliard eur (více než 1,2 bilionu korun). "Nepřidáme podnikatelům ke zdravotním potížím ještě strach z bankrotu," komentoval plány francouzské vlády Macron.

Vstupem do soukromého sektoru zachraňoval důležité podniky už americký prezident Barack Obama během krize v roce 2009. Vláda tehdy nalila 80 miliard dolarů (dva biliony korun) do automobilek jako GM a Chrysler, jež se v době finanční krize dostaly do potíží. Vláda automobilkám poskytla úvěry a další finanční pomoc. Za to v nich získala majetkové podíly. Do konce roku 2013 ale veškeré podíly převedla zpět do soukromých rukou.

Zatím není jasné, zda s vrácením podílů po skončení současné krize počítá také česká vláda. "To je teď předčasné. Můžeme uvažovat o tom, že by se posléze státní podíly vrátily do soukromých rukou, ale možných modelů je více," řekl Havlíček.