Do call center cestovních kanceláří se od začátku týdne snaží dovolat enormní množství lidí. "V pondělí jsme za první tři hodiny pracovní doby evidovali více hovorů než v plné sezoně za celý den," popisuje mluvčí cestovní kanceláře Čedok Eva Němečková.

Podobně je tomu i v dalších cestovkách, které se kvůli epidemii koronaviru poslední dny potýkají s enormním množstvím dotazů a požadavků na stornování zájezdů. O víkendu tento počet ještě výrazně narostl poté, co šéf Ústředního krizového štábu Roman Prymula uvedl, že cestování do zahraničí může být omezené i v následujícím roce či dvou.

"Lidé začínají být útoční a odmítají jakékoliv vysvětlování či žádosti o trpělivé vyčkání. Operátoři jsou zahlceni telefonáty a vzhledem k tomu, že je aktuální situace bezprecedentní, je řešení velmi složité," dodává Němečková.

Její slova potvrzuje i největší prodejce zájezdů na českém trhu Invia. "Lidé momentálně chtějí ve velkém rušit zájezdy. Cestovní kanceláře se snaží vyjít klientům maximálně vstříc a vše řešit podle vývoje situace. Lidé ale často nevědí, že už za ně kanceláře většinou zaplatily místo v letadle i hotelu. Vše je tedy otázkou kooperace více stran," vysvětluje mluvčí agentury Invia Andrea Řezníčková.

Cestovky se snaží přesvědčit klien­ty, aby své zájezdy pouze odkládali na pozdější termíny a nechtěli vracet peníze. Lidé ale volí přesně opačný postup. "Dokud budou mít klienti možnost požadovat vrácení peněz, budou to dělat. V konečném důsledku doženou cestovní kanceláře k insolvenci, celá situace tak zasáhne i pojišťovny," říká majitel cestovní kanceláře České kormidlo Aleš Polišenský.

V první vlně klienti rušili především jarní zájezdy, nyní už firmy ve větším množství registrují žádosti o stornování letních dovolených.

Související

Před plošným rušením zájezdů kvůli nemoci Covid-19 varuje ministerstvo pro místní rozvoj. Vybízí lidi se zakoupeným zájezdem, aby si nechali u cestovních kanceláří vystavit voucher, díky kterému budou mít možnost na zaplacenou dovolenou vycestovat v jiném termínu. Čím více lidí si nechá vrátit peníze, tím více pracovníků v cestovním ruchu může podle ministerstva přijít o práci. Cestovky přiznávají, že už nyní musí sahat do úspor. "V odvětví cestovního ruchu u nás pracují tisíce zaměstnanců, pro které nyní přichází krize. Proto již s našimi partnery pracujeme na konkrétní pomoci. Jakmile opadne nebezpečí šíření koronaviru, projednáme s ministerstvem financí možnost odpočtu poukazů z daní nebo formou samostatného programu," prohlásila v pondělí ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.

Konkrétní podobu zmíněný program zatím nemá − v pondělí ministerstvo teprve oznámilo, že na něm spolu s Fórem cestovního ruchu začíná pracovat. "Program by měl pomoci k opětovnému rozjezdu cestovního ruchu v Česku," říká zatím obecně šéf fóra Viliam Sivek.

V pondělí vláda schválila soubor ekonomických opatření, která mají českým firmám a podnikatelům pomoci překonat současnou krizi. Včera podporu schválila sněmovna. Takzvaný ekonomický balíček umožní odložení daní, poskytnutí garancí a dotací. Podnikatelé mohou také žádat o bezúročné půjčky.

V problémech nejsou jen cestovní kanceláře, ale také hotely a další podnikatelé v cestovním ruchu. Ten v Česku tvoří téměř tři procenta HDP a celkový objem příjmu ročně dosahuje 300 miliard korun. Letos to bude výrazně méně.

Podle Asociace hotelů a restaurací v případě trvání současných vládních omezení do konce května může spotřeba cestovního ruchu v Česku klesnout o 142 miliard korun. Přímo by v takovém případě bylo ohroženo zhruba 173 tisíc pracovních míst v cestovním ruchu a těch, která jsou na něj navázána. Pokud by omezení proti šíření nákazy pokračovala do konce června, podle studie by se propad vyšplhal až ke 202 miliardám korun a o práci by přišlo zhruba 246 tisíc lidí.

Infografika

"Dopady na podnikatele v cestovním ruchu a jejich zaměstnance budou drtivé. Za této situace je nutné udržet podnikání, aby bylo schopné se co nejrychleji vzpamatovat. Nejde pouze o překonání období současných krizových opatření, ale i následné doby, kdy budou podnikatelé začínat od nuly a mnohdy i se ztrátami. Je proto třeba zavést co nejdříve finanční podporu," apeluje Václav Stárek, prezident Asociace hotelů a restaurací a viceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu.

Podle ředitele CzechTourism Jana Hergeta mají větší šanci na vzpamatování ty firmy a podnikatelé, kteří mohou oslovit domácí turisty. "Chuť Čechů cestovat po Česku a trávit zde dovolenou stoupá. Právě domácí hosté budou pro podnikatele v cestovním ruchu tou první a zřejmě nějaký čas i jedinou příležitostí k tomu, aby se postavili na nohy," říká.

Související
Newsletter

KaranTéma HN

Jste doma a už nevíte, co si přečíst, na co se podívat, jak zabavit děti? Právě pro vás jsme spustili nový newsletter KaranTéma HN.

Každý všední den vám pošleme pár tipů na zajímavé články, knížky, filmy, seriály nebo recepty.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru