Ze dne na den minulý týden olomoucký pivovar Chomout kvůli uzavření restaurací v souvislosti s prevencí proti šíření nákazy koronaviru ztratil zákazníky a hledal možnosti, co dělat s uvařeným pivem. Spolumajitel pivovaru vlastní také palírnu s e-shopem, a tak se pivo rozhodl nabídnout tam. "Pivo prodáváme od čtvrtka. V pátek jsme v pěti lidech rozvezli téměř vše, co jsme schopni stočit do lahví, oetiketovat a zabalit, což je 30 krabic denně," říká Barbora Omelková, jež má obchod na starosti. Rozjet prodej tak pro pivovar znamenalo den práce a téměř nulové investice.

Zato majitelé liberecké kavárny Jedno kafe dali do nového e-shopu, kde nabízí například zrnkovou kávu, desetitisíce korun. "Nechtěli jsme otevřít výdejní okénko, tak jsme to vyřešili takto," říká manažerka kavárny Marie Jirásková. Stejně jako tyto dva podniky se na internet v minulém týdnu přesunuly desítky firem či restaurací, které nyní mají své kamenné prodejny či provozovny zavřené a dříve na internetu nepodnikaly.

Velký zájem o vytvoření e-shopů v minulém týdnu potvrzuje i firma Shoptet, největší platforma v Česku, která pronajímá šablony pro on-line obchody. Nyní jich na ní běží více než 19 tisíc. "Běžný týdenní nárůst je 130 e-shopů, minulý týden to bylo 270," říká Miroslav Uďan, šéf Shoptetu, a dodává, že tento týden zájem nepolevuje. Desítky nových obchodů vznikly i na platformě Eshop-rychle, na které teď běží přes šest tisíc firem. Růst nováčků v e-commerce sleduje také internetový srovnávač cen Heureka. Loni v tuzemsku podle jeho dat fungovalo 46 600 e-shopů.

Na e-commerce trh, kde loni Češi utratili 155 miliard korun, teď podle Uďana vstupují také ti, kteří plánovali otevřít internetové prodejny později, jako třeba kuchař Zdeněk Pohlreich. "Jsou to také obchody, které se v tomto období běžně objevují, jako prodejci módy, nábytku či parfémů. Část e-shopů jsou prodejci roušek a respirátorů," říká šéf Heureky Tomáš Braverman s tím, že část z nich se zaměřila na prodej nyní žádaných ochranných pomůcek či dezinfekce. Ze současného velkého zájmu o nákupy v e-shopech profitují hlavně obchody s potravinami, léky či drogerií, zvýšená poptávka se tedy netýká všech odvětví.

Infografika

Jan Vetyška, šéf Asociace pro elektronickou komerci, nechce odhadovat dopady opatření proti šíření koronaviru na trh e-commerce. Očekává, že bude zasažen méně než klasický maloobchod. E-shopy by letos mohly zvýšit svůj podíl na celkovém maloobchodu ze 13 na více než 15 procent, ani tak ale podle něj nemají vyhráno. "Předpokládáme, že e-commerce poroste, ale je dost pravděpodobné, že výsledky budou oproti odhadům horší," říká k celkovým letošním tržbám Vetyška. Po lednových výprodejích jsou v první půlce roku nákupy na internetu klidnější, větší nápor mají e-shopy před Vánoci, kdy udělají většinu tržeb. "Očekáváme, že se zhoršující se ekonomickou situací dočasně klesne poptávka zákazníků a řadě menších e-shopů to může zkomplikovat život," říká Vetyška s tím, že opatření mohou trvat měsíce, a proto je velmi brzy něco hodnotit.

Uďan ze Shoptetu však upozorňuje na to, že při minulé krizi byly právě e-shopy pro řadu firem levným distribučním kanálem a pomohly jim udržet prodeje i bez kamenných obchodů.

Nejistotu mezi obchodníky na internetu zaznamenal Jiří Warmuž. Ten vlastní společnost Webmex, která tvoří e-shopy na míru a spravuje stovky českých on-line obchodů. Podle něj nyní firmy ve velkém zastavují vývoj e-shopů.

"My také evidujeme velký počet e-shopů, které pozastavují služby. Je jich ale méně než těch, které nově přibývají," dodává Jiří Košťál z platformy Eshop-rychle.

I když se podnikatelé přesunou na internet, opatřením proti šíření koronaviru se nevyhnou. Většinou chtějí zabránit kontaktu mezi zákazníkem a kurýrem či řidičem, takže vyžadují platit výhradně dopředu on-line, například kartou.

"Pokud se to teď lidé naučí, v budoucnu se to promítne do utlumení dobírky," myslí si Tomáš Braverman z Heureky o oblíbené platební metodě, kterou nyní používá asi třetina nakupujících.

Zatímco podniky zmíněné v úvodu vnímají e-shop jen jako dočasné řešení a nepočítají s ním po zrušení vládních nařízení, podle Vetyšky je však pro mnoho firem on-line obchod budoucností. "Myslím si, že dojde také ke zvýšení významu marketplaces," říká Vetyška o platformách, které provozují velké e-shopy jako Alza, Mall či Amazon, kde umožňují malým prodejcům umístit své
zboží a využít například jejich logistiku.

Související
Newsletter

KaranTéma HN

Jste doma a už nevíte, co si přečíst, na co se podívat, jak zabavit děti? Právě pro vás jsme spustili nový newsletter KaranTéma HN.

Každý všední den vám pošleme pár tipů na zajímavé články, knížky, filmy, seriály nebo recepty.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru