V polovině března je již jasné, že celosvětové rozšíření onemocnění Covid-19 představuje pro světovou ekonomiku větší jednorázový otřes než finanční krize z roku 2009. Koronavirus totiž paralyzuje všechny strany normálního ekonomického života: zastavuje se výroba, zavírají se provozovny služeb a kolabuje přeprava, takže nabídka zboží i služeb prudce klesá. Zároveň ale klesá i poptávka: lidé jsou doma, nenakupují a z obav o budoucnost odkládají všechny nákupy kromě těch nezbytných. Prudký pokles tržeb i příjmů obyvatel velmi rychle oslabí i finanční sektor, kde budou rychle narůstat nesplacené úvěry. Takový synchronní šok světová ekonomika nezažila pravděpodobně od roku 1929. Jedinou útěchou nám může být, že pokud se potvrdí zkušenosti asijských zemí, akutní fáze nákazy trvá jen měsíc či dva. Jakkoliv jde tedy o krizi hlubší a drsnější, než byla ta v roce 2009, je možné ji zvládnout, pokud se podaří rychle zareagovat na straně ekonomické politiky vlády a centrální banky.
Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:
- Mobilní aplikaci HN
- Web bez reklam
- Odemykání obsahu pro přátele
- On-line archiv od roku 1995
- a mnoho dalšího...
Sedmička HN
Život jsou povinnosti i radosti. A proto tu je newsletter Sedmička - každé ráno v sedm vám přinese sedm tipů na podnětné a zajímavé čtení z domova i ze světa. A k tomu pár nápadů, čím se zabavit nebo čím potrápit mozkové závity.
Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.
Přihlásit se k odběruTýden v komentářích HN
Máte zájem o informace v širších souvislostech?
Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.
Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.
Přihlásit se k odběru