Zatímco běžně by e-shopy v březnu sčítaly tržby z výprodejů a sbíraly síly na další (opět rekordní) vánoční sezonu, nyní je vše jinak. On-line obchody v těchto dnech zažívají intenzivní zápřah, stejný jako před koncem roku. Kvůli nařízení vlády, která v boji proti šíření koronaviru zavřela většinu obchodů, se ještě více zákazníků přesunulo na internet. Trh, kde se loni protočilo 155 miliard korun, tak pomáhá udržet český maloobchod a spotřebu domácností v chodu.

"Z našeho výzkumu vyplynulo, že přibližně 57 procent e­-shopů má stejné nebo rostoucí prodeje. Velký zájem je o potraviny, drogerii či o osobní elektroniku," uvádí Jan Vetyška, šéf Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která sdružuje e­-shopy.

Běžně e­-shopy v první polovině roku udělají asi třetinu svých celkových tržeb. Tomu největšímu, Alza.cz, ale v těchto dnech vzrostly tržby za český trh meziročně o 70 procent. "Všechna oddělení i systémy jsou pod obrovským náporem, který zatím zvládáme," říká mluvčí Alzy Patricie Šedivá. Prodejce parfémů a kosmetiky Notino zaznamenal zvýšenou návštěvnost e­-shopu o stovky procent.

57 procent

e­-shopů podle průzkumu Asociace pro elektronickou komerci zaznamenalo v tomto období stejné či rostoucí prodeje. Jde hlavně o obchody s potravinami, drogerií či elektronikou.

Lidé mají obrovský zájem také o zboží, které přímo souvisí s koronavirem, například s šitím roušek. V pondělí si tak lidé v e-shopu Mall.cz koupili desetkrát více šicích strojů než za celý minulý týden. Narůstá prodej počítačů a příslušenství, které pomáhají při práci z domova či školákům při domácím učení. Češi si také dělají zásoby a myslí na soběstačnost − o stovky procent roste prodej mrazáků či domácích pekáren.

Jenže pro zbylých zhruba 43 procent internetových obchodů je koronavirus pohromou. Tržby klesají například e­-shopům s oblečením, sportovním vybavením či nábytkem.

Podobně jako před Vánoci je hlavním problémem logistika. Například skupině Mall, jež provozuje obchody Mall.cz, CZC.cz nebo Košík, nyní chybí asi 300 lidí ve skladech. "Hledáme také řidiče s vlastní dodávkou jako kurýry. Ozývají se nám i firmy, které musely zavřít a hledají práci pro své zaměstnance. Zatím je jich ale málo," popisuje mluvčí Mall Group Pavla Hobíková.

Vetyška z APEK říká, že i přes velký zájem Čechů o nakupování na internetu zatím téměř polovina e­-shopů doručuje stejně rychle jako jindy. Podle doručovatelských firem stoupl počet balíků tento týden o více než 20 procent. Třeba Česká pošta v tomto týdnu doručuje denně kolem 195 tisíc balíků, což je o 35 tisíc více než na konci února.

"Zaznamenali jsme výrazně větší zájem o doručování domů než na výdejní místa," uvádí Hobíková z Mall Group s tím, že zákazníci chtějí zboží doručit bezkontaktně. Kurýři se s nimi tedy domluví, kde jim zásilku nechají, a následně jim pošlou SMS, že je na místě. V Alze stoupl zájem o doručování domů za poslední týden téměř o 60 procent.

RŮST PRODEJE VYBRANÉHO ZBOŽÍ V E‑SHOPU ALZA

E­-shopy však zaznamenávají také zvýšenou poptávku po doručování zboží do svých boxů a výdejních míst. Ty jsou mezi Čechy velmi oblíbené, loni si ve výdejnách vyzvedlo zboží kolem 40 procent nakupujících a tuto možnost nabídla třetina všech internetových obchodů. Vyzvednutí zboží na vlastních výdejnách e­-shopů má striktní pravidla − zaměstnanci mívají ochranu obličeje, rukavice, pobočky se dezinfikují, zákazníci se také musí chránit a udržovat rozestupy.

Zásilkovna, která doručuje zboží e­-shopů do kamenných obchodů, jež fungují jako výdejny, nyní zapojila do provozu více než dva tisíce prodejen z celkových čtyř tisíc, se kterými spolupracuje. "Pro malé a střední podnikatele je výdej zásilek alespoň částečná kompenzace poklesu tržeb," myslí si Simona Kijonková, zakladatelka a spolumajitelka firmy. Objednané zboží v otevřených výdejnách nejde zaplatit hotově a zákazníci musí mít při vstupu do obchodu roušku.

Kijonková ale upozorňuje, že výdejní místa mohou mít jinou otevírací dobu než běžně. Zasílání zboží do ciziny se podle ní může zpozdit. "Zásilky z Česka do Polska mohou nabrat až několikadenní zpoždění kvůli kolonám před hraničními přechody. Do Itálie nedoručujeme," říká Kijonková.

Dva největší české e­-shopy, Alza a Mall, se rozhodly na uzavření většiny kamenných obchodů zareagovat tak, že podnikatelům nabídly umístění jejich zboží na svém webu.

RŮST PRODEJE VYBRANÉHO ZBOŽÍ V E‑SHOPU ALZA