Statisíce Čechů nyní kvůli celostátní karanténě pracují z domova přes počítač. U toho teď ve zvýšené míře tráví čas i celkem 1,7 milionu žáků a studentů, kteří mají mimořádné prázdniny. To všechno zvyšuje nápor na provoz internetu.

"V porovnání s týdny, kdy nebyla vyhlášena speciální opatření, nyní dochází k navýšení datového toku o 25 procent," řekl HN Adam Golecký, šéf sdružení Nix.cz, které v Česku provozuje páteřní internetový uzel.

Tradičně bývá provoz nejvyšší hlavně večer. Nyní ale mimořádně stoupá i v dopoledních hodinách, protože lidé ve zvýšené míře pracují z domova přes internet, na kterém tou dobou tráví čas i jejich děti. "Dopoledne se teď datový tok v síti UPC pohybuje zhruba o třetinu výše, než je běžné," potvrzuje Ondřej Luštinec, mluvčí operátora Vodafone, který vlastní internetového poskytovatele UPC.

25 procent

O tolik se oproti normálu podle sdružení Nix.cz v posledních dnech zvýšil provoz na českém internetu. Vyšší nápor na své sítě hlásí i mobilní operátoři.

"Vliv na zvýšený přenos dat má i sledování tiskových konferencí vlády. V neděli večer byl provoz ve špičce až do půl desáté večer. Nejspíš právě proto, že lidé čekali na výsledky vládního jednání," upřesňuje Golecký z Nixu.

Podle něj český internet zvýšený nápor zatím zvládá dobře. "Na úrovni našeho páteřního uzlu je kapacita sítí dostatečná," ubezpečuje Golecký. Dodává, že sdružení Nix.cz přesto preventivně vyhlásilo speciální akci, která má tuzemskému internetu ulevit.

"Internetoví poskytovatelé, kteří v následujících 30 dnech objednají nové internetové přípojky nebo úpravu těch stávajících, od nás dostanou takovou kapacitu na dva měsíce zdarma," říká šéf Nixu.

Zvýšený provoz potvrzují i mobilní operátoři. Třeba Vodafone proto musel v pondělí čelit problémům při propojování hovorů svých klientů volajících do ostatních sítí.

"Objem provozu je nyní násobně vyšší než například o silvestru. Proto došlo k přetížení propojovacích bodů mezi mobilními sítěmi," vysvětluje mluvčí operátora Luštinec. Vodafonu se už podle něj povedlo propojování hovorů do sítí T-Mobilu a O2 plně zprovoznit.

Zbylé dva hlavní operátory problémy s výpadky dosud nepostihly. Oba navíc přišli se vstřícným gestem a nabídli neomezená mobilní data zdarma. O2 od pondělí v rámci svých tarifů nabízí domácnostem, a to až do konce dubna. Za svou internetovou O2 TV si navíc bude po dobu 30 dnů účtovat jen symbolickou jednu korunu.

T-Mobile dává od středy bezplatný neomezený internet v mobilu vedle domácností také firemním klientům a úřadům. Jeho nabídka rovněž platí do konce dubna. "Během středečního dopoledne si neomezená data aktivovalo více než 65 tisíc zákazníků z řad fyzických osob a drobných podnikatelů," uvádí Jiří Janeček z tiskového oddělení operátora.

T-Mobile si už loni v létě ověřil, že jeho síť nabídku bezplatných neomezených dat ustojí. Tehdy jeho časově omezené letní akce využilo téměř 800 tisíc klientů. Ani O2 se nebojí, že by zvýšený nápor jeho síť nezvládla. "Bezplatná neomezená data jsme představili primárně jako pomoc našim zákazníkům v aktuální situaci. Kdybychom očekávali negativní dopady na síť, tak k takovému kroku nepřistoupíme," říká mluvčí operátora Lucie Jungmannová. Podle ní nabídky dosud využily tisíce klientů. Nejmenší z operátorů Vodafone zatím podobnou bezplatnou nabídku dat pro své klienty nechystá.

Trojice lídrů tuzemského mobilního trhu teď každopádně nabízí pomoc státu. Se svolením lidí nakažených koronavirem proto budou operátoři hygienikům předávat údaje o tom, kde se nemocní v posledních 14 dnech pohybovali. Zdravotníkům tak firmy chtějí usnadnit hledání lidí, kteří přišli s infikovanými do kontaktu. Data z mobilů budou využívat pouze hygienici a po jejich použití se vymažou, aby se tak chránilo soukromí dotčených lidí.

Související
Newsletter

Sedmička HN

Život jsou povinnosti i radosti. A proto tu je newsletter Sedmička - každé ráno v sedm vám přinese sedm tipů na podnětné a zajímavé čtení z domova i ze světa. A k tomu pár nápadů, čím se zabavit nebo čím potrápit mozkové závity.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru