Ministr vnitra Jan Hamáček v pondělí veřejně vyzval, aby si lidé při nakupování či cestě do práce zakryli ústa a nos rouškou, šálou nebo šátkem a zamezili tak nákaze a rozšíření koronaviru. Roušky a respirátory jsou však v Česku nedostatkové zboží. Chybí lékařům a nemají je ani zaměstnanci obchodů s potravinami, které jako jedny z mála zůstaly v tuzemské karanténě otevřené. Pracovníci v řetězcích a samoobsluhách jsou přitom denně v kontaktu s lidmi.

V prodejnách řetězců v centru Prahy lze narazit na obsluhu pokladen s rouškou jen výjimečně. Například v jedné z prodejen Lidlu si pokladní ochranu úst a nosu sehnali sami. "Stát nic nedává," říká jedna zahalená obsluha, která si nepřála zveřejnit své jméno, protože se obává ztráty práce. Zákazníci však podle pokladních žádnou ochranu nenosí.

Většina pokladních řetězce Albert v Praze na Smíchově v pondělí ale roušky měla. "Máme kritickou zásobu a uvolňujeme ji v nejnutnějších případech," uvedl mluvčí sítě Jiří Mareček.

Na vlastní pěst se snaží chránit před zákazníky bez respirátorů či roušek i obsluhy asijských večerek a potravin. Mezi dřevěnými latěmi připevněnými k pultu mají prodejci napjatou například potravinovou fólii či igelit.

Související

Oslovení obchodníci, jako Kaufland, Globus nebo Lidl, říkají, že zaměstnancům dovolují nosit vlastní roušky a respirátory a sami se snaží zajistit tuto ochranu všem svým pracovníkům. Zatím bezvýsledně.

"Denně hledáme nové dodavatele. Často pomáhají sami starostové prodejnám v jejich obcích, aby zaručili jejich chod," přibližuje Lukáš Němčík, šéf marketingu skupiny Coop, pod niž patří kolem 2500 prodejen a samoobsluh především na venkově. Například Roman Mazák, šéf obchodního družstva CBA, jež zastupuje tisíc prodejen v malých městech a na vesnicích, říká, že si družstvo roušky nechává šít. Obchodníci v současné chvíli potřebují tisíce ochranných pomůcek na ústa a nos svých pracovníků.

Prodejci potravin patří mezi největší zaměstnavatele v Česku. Celkem dávají práci asi stovce tisíc lidí.

2 metry

odstupu doporučuje svým zákazníkům řetězec Kaufland. Jinde povolují jen pár lidí na prodejně nebo rozdělují fronty u pokladen.

Svaz obchodu a cestovního ruchu (SOCR), který zastupuje velké obchodní řetězce, uvádí, že zatím počítá s veřejným příslibem pre­miéra Andreje Babiše a ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka.

Ti uvedli, že zaměstnanci obchodů ochranné pomůcky dostanou hned po lékařích, policistech a dalších zaměstnancích záchranného systému.

Podle premiéra by na konci tohoto týdne měla do Česka dorazit první várka roušek z Číny, vláda jich objednala 10 milionů.

"Naše distribuční centra jsou připravená je obratem rozvézt. Důležité ale je, aby ochranu, alespoň bavlněný šátek či šálu, měli zákazníci," apeluje Tomáš Prouza, prezident SOCR.

Obchodníci se tak teď snaží zaměstnance chránit dostupnými prostředky − pracovníci na prodejnách mají k dispozici dezinfekční prostředky a rukavice. K posílení imunity jim řetězce dávají ovoce a vitaminy, některé poskytují pití či jídlo zdarma.

K hygienickým opatřením se obchodníci snaží nabádat i zákazníky. Ke vstupům do prodejen umisťují stojany s dezinfekčními prostředky. Vyzývají lidi k tomu, aby místo v hotovosti platili kartou. Aby zamezili velkému shluku lidí, zaměstnanci prodejen Coop například rozdělují fronty před pokladnami, do malých prodejen družstva CBA je vpuštěno najednou jen pět lidí a v Kauflandu doporučují, aby mezi sebou nakupující udržovali odstup dva metry.

"Zákazníky nabádáme, aby používali pro nakupování mobilní aplikaci Můj Globus, která umožňuje i skenování čárových kódů a platbu na terminálech," říká Bronislav Matyšek, jednatel Globusu.

Řetězce a samoobsluhy, stejně jako ostatní firmy, bojují s tím, že část pracovníků musí doma hlídat děti, protože jsou zavřené školy. "Jednu prodejnu budeme muset kvůli tomu zavřít," uvádí šéf CBA Roman Mazák. Přetížení jsou podle řetězců také zaměstnanci v logistice. "V posledních dnech prudce vzrostl zájem zákazníků i objem jejich nákupů. Lidé opět nakupují potraviny do zásoby, ač pro to není důvod," popisuje Zuzana Holá, mluvčí Lidlu.

Všichni obchodníci ale ubezpečují, že zásob mají dostatek a krátkodobé výpadky rychle pokrývají. "Intenzivně se věnujeme zajištění dostupnosti zboží na prodejnách, příjem zboží od dodavatelů je stabilní. Oceňujeme také krok ministra dopravy, který umožnil kamio­novou přepravu zboží i v neděli," dodává Prouza ze SOCR.

S přispěním Benedikta Lederera.

Související
Newsletter

Sedmička HN

Život jsou povinnosti i radosti. A proto tu je newsletter Sedmička - každé ráno v sedm vám přinese sedm tipů na podnětné a zajímavé čtení z domova i ze světa. A k tomu pár nápadů, čím se zabavit nebo čím potrápit mozkové závity.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru