Mám teď takové pravidlo," rozhovoří se Zdeněk Cendra nadšeně poté, co dorazí předposlední únorové úterý na elektrické jednokolce do karlínské kavárny. "Pondělí a pátek jsem doma, na tyhle dny si nedávám žádné schůzky," pokračuje a dodává, že téměř třetinu roku tráví dovolenkováním. Jen tak se prý správný podnikatel dokáže oprostit od všedních starostí, vyčistit si hlavu a dívat se na svou firmu s potřebným odstupem. "Jezdíme často pryč, ideálně někam, kde nejsem snadno k zastižení. Lidi se naučili mi nevolat. Naposledy jsme byli s rodinou přes měsíc ve Španělsku." Z pohledu řadového zaměstnance to zní jako nedosažitelný sen. Ovšem ne tak z pohledu někoho, kdo se věnuje podnikání už druhou dekádu, má za sebou byznysovou jízdu jako na horské dráze, prošel si vyhořením i balancováním na pokraji krachu a dnes řídí skupinu firem s 800milionovým obratem, jejichž hrubá marže se pohybuje na úrovni 40 procent. A je mu pouhých čtyřiatřicet let.

Zdeněk Cendra je jedním z nejúspěšnějších a zároveň nejméně nápadných podnikatelů nové generace. Tomu, co jeho technologické firmy Peering.cz, SuperHosting a CDN77 dělají, sice naprostá většina lidí nerozumí, téměř všichni je ale nepřímo používají − na služby Cendrových společností sází jak globální hráči jako e-learningová platforma Udemy nebo německý sportovní kanál Sport1, tak významné domácí internetové firmy typu Alza či Heureka.cz. Ty si od něj kupují prostor na jeho serverech pro své internetové stránky a jistotu, že se zákazníkům budou obrázky a videa zobrazovat co nejrychleji. "Můj cíl je jasný − stavíme globální firmu, která obstojí v mezinárodní konkurenci," prohlašuje Cendra. Zní to možná trochu nadneseně, ale ten "mastercíl", jak s oblibou říká, už je na dohled: skrz více než sedm tisíc jeho serverů rozesetých po celém světě proteče kolem procenta globálního internetového provozu. Mohlo by se to zdát málo, jenže setina světového internetu je významný podíl.

"Zdeněk je samozřejmě trochu specifický, asi jako většina výjimečných lidí. Je bleskově rychlý v uvažování i v mluvení, přitom ale nestřílí dřív, než si to promyslí. Je to klasický self made man. Nikdy žádná omáčka, rovnou na věc," skládá mu poklonu průkopník zdejšího internetového byznysu Ondřej Fryc, zakladatel e-shopu Mall.cz.

Zatím jste si přečetli 20 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.