V epidemii koronaviru se mnozí Češi zásobují potravinami. "Zabezpečovací chovaní je jedním ze základních mechanismů, jak čelíme úzkostem," říká přednosta Psychiatrické kliniky Fakultní nemocnice Plzeň Jan Vevera. Úkolem médií i politiků je nyní lidi uklidňovat, dávat jasné informace. "Nejefektivnější metodou, jak zacházet se svým strachem, je humor. Klidný anglický humor by byl optimální reakcí. Toho jsou ale schopni jen duchaplní lídři."

HN: Byl vyhlášen nouzový stav. Jak to může zapůsobit na lidskou psychiku, jak podle vás Češi zareagují?

Podle toho, jak to budeme lidem vysvětlovat. Pokud to budeme podávat jako poplach, samozřejmě zareagují poplašeně. Pokud jako to nejlepší preventivní řešení, tak jistě rozumně. Naši vojáci na misích i pracovníci nevládních organizací žiji v podobných a horších podmínkách dlouhodobě a negativní důsledky na psychiku u nich nevidíme. Klid je nakažlivý, podobně jako úzkost a panika. V té ale nejsme.

HN: Děti jsou doma, rodičům se sníží příjem. Ze života mizí řád. Tento stav může trvat minimálně měsíc. Co lze poradit lidem, aby to překonali?

Vždyť po tom pořád voláme, abychom měli více času na děti a na rodinu. Vláda má najít kompenzační mechanismy a ujišťovat, že hlady nikdo umírat nebude a těm, kteří se ocitnou ve skutečné nouzi, že pomůže. A média mohou nabízet návody a tipy, co s dětmi dělat doma. Mimochodem, tohle jsou právě ta pozitiva, která si s sebou z misí, kde jde o život, přivezou vojáci. Vidí, že peníze nejsou všechno, a začíná jim docházet smysl a význam rodinných a přátelských vztahů. To je, pokud jste za hranicí chudoby, důležitější než peníze.

HN: Češi rychle začali nakupovat zásoby. Je to nepřiměřená reakce?

Nemyslím si to. Zásobovat se je naprosto adekvátní reakce, která přispívá ke kontrole této nezvyklé situace. Pomáhá lidem snižovat nejistou. A to není vůbec špatně, nebo dokonce k smíchu.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 90 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Sedmička HN

Život jsou povinnosti i radosti. A proto tu je newsletter Sedmička - každé ráno v sedm vám přinese sedm tipů na podnětné a zajímavé čtení z domova i ze světa. A k tomu pár nápadů, čím se zabavit nebo čím potrápit mozkové závity.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru