Výpadky v zásobování kvůli šířícímu se novému typu koronaviru by mohly české obchodníky plošně postihnout možná už v letošním druhém čtvrtletí. Velké firmy objednávají zboží s předstihem a v uplynulých měsících zvyšovaly skladové zásoby, aby se na toto období pojistily. Podle společnosti Shoptet ale problém s dodávkami už nyní přesto zaznamenalo 40 procent českých internetových obchodů. Nejvíce jsou postiženy e-shopy prodávající zboží přímo z Číny, uvedl Shoptet v tiskové zprávě.

"Již od prosince se znepokojením pečlivě sledujeme situaci ohledně šíření nového typu koronaviru. V tomto kontextu jsme významně navýšili skladové zásoby tak, abychom byli schopni přečkat případné výpadky v zásobování, ke kterému zcela jistě dojde v průběhu druhého až třetího kvartálu," uvedl obchodní ředitel e-shopu Alza.cz Petr Bena. Dodání zboží z Číny nyní podle něj trvá zhruba tři měsíce.

Dodavatelé mají podle mluvčí internetového obchodu Mall.cz Pavly Hobíkové stále skladové zásoby. "Objednávky děláme a zboží nakupujeme s dostatečným předstihem tak, abychom předcházeli případným výpadkům v sortimentu," uvedla. Další vývoj nechce předjímat, ale problémy se dají podle ní očekávat v horizontu týdnů až měsíců.

S výpadky dodávek se podle Shoptetu potýkají dvě pětiny tuzemských e-shopů bez ohledu na to, zda odebírají zboží z Asie nebo z jiných částí světa. "E-shopů, které prodávají zboží přímo z Číny, je přibližně čtvrtina z celkového počtu. Potíže se zásobováním se u těchto obchodů projevují u 70 procent z nich," doplnil výkonný ředitel Shoptetu Miroslav Uďan. Nejvíce jsou podle něj zasaženy obchody s módou. Některé z nich zaznamenaly až 30procentní propad obratu, uvedl.

Problémy však nepotvrdil módní e-shop Zoot. "Aktuální kolekce na letošní jaro a léto jsou již vyrobené a jen se postupně zaváží. Zavírání výroby, pokud by se nějak protáhlo, by se v módě projevilo zhruba za půl roku," řekl mediální zástupce firmy Tomáš Holý.

Nedostatek sortimentu nezaznamenal ani vyhledávač módy Glami, na kterém je možné najít přes dva miliony produktů od téměř 22 000 značek. "Víme, že našim partnerům chodí zboží tak, jak má, a žádné artikly nemizí," uvedla za Glami Kristýna Rakovská.

V obuvnickém řetězci Humanic CZ není aktuální sezona ohrožena. "Výpadky zboží z Číny nás v budoucnu pravděpodobně postihnou, stejně jako další obuvnické firmy. V tuto chvíli probíhají jednání s obchodními partnery," řekla marketingová manažerka společnosti Eliška Křížová.

Šíření koronaviru zatím neovlivnilo podnikání německého módního e-shopu Zalando, který od roku 2018 působí také na českém trhu. Společnost je podle svého oficiálního vyjádření stabilní díky vlastní logistické síti, zákazníkům na 17 evropských trzích, mnoha různorodým mezinárodním nákupním zdrojům a velké síti partnerů, kteří plní objednávky z vlastních skladů.

Potíže logistických firem

Váznoucí dodávky z Číny kvůli epidemii koronaviru způsobily propad v dopravě zboží, čímž vznikají potíže i logistickým firmám. Citelný pokles je zejména v přepravě zboží vzduchem, kde se efekt odložených dodávek odrazil nejrychleji. Důvodů je hned několik. Jednak je na vině pokles poptávky po hotových výrobcích, například pro automotive, ale také opožděný náběh výroby po skončení oslav Lunárního nového roku v některých čínských podnicích.

Jak ukazuje souhrnná statistika podaných dovozních přihlášek k celnímu řízení, nastal v únoru 2020 viditelný pokles jak oproti lednu, ale především vůči stejnému měsíci předchozího roku. „Ze statistiky a v porovnání období loňského a letošního ledna a února je patrný pokles vývozu i dovozu zboží mezi Českou republikou a Čínou,“ říká Martina Kaňková, tisková mluvčí Generálního ředitelství cel.

„Ještě výraznější schodek v počtu zásilek bude určitě v březnu, což je již alarmující,“ říká řekl Petr Rožek, ředitel Svazu spedice a logistiky České republiky. Vysvětlil, že teprve nyní přichází vlna poklesu u přeprav po moři. Ta je vzhledem k délce přepravy až šesti týdnů mnohem pomalejší, ale bude o to mohutnější. „Situaci bude komplikovat i obvyklé řešení ze strany námořních dopravců, tedy rozředění jízdních řádů, rušení odjezdů, častější překládky po cestě a podobně,“ řekl Petr Rožek. Dodal, že pyramida výroby pro výrobu hotových výrobků je u nás natolik mohutná, že efekt nedostatku dílů bude prostupovat až na vrchol a může vést k poklesu průmyslové produkce obecně.

To má dopad i na finanční kondici logistických a spedičních firem. „V posledních 14 dnech se na nás logistické firmy obracejí ve zvýšené míře, některé dny tvoří i 60 procent našich poptávek. Hodně z nich řeší, že nemají aktuálně dostatek peněz na svůj provoz. Částky, které nyní potřebují, se pohybují ve statisících korun,“ řekl Michal Petřek, šéf komunikace společnosti Acema, a dodal, že druhou nejčastější poptávkou ze stran speditérů a logistiků je konsolidace jejich dosavadních úvěrů, aby zlevnili celkové náklady.

Ve vysoce průmyslové České republice existuje málo odvětví, které by nebyly závislé buď na dodávkách z Číny a Dálného východu, anebo by na tyto trhy naopak nevyvážely. Členové Svazu spedice a logistiky navázaní na hlavní průmyslové odvětví, tedy výrobu strojů a dopravních prostředků, vysílají signály jistého znepokojení. Například i proto, že jsou v podstatné míře smluvně vázáni ke splnění dodávek dílů ve stanoveném čase, což se jim v současné době nemusí vždy podařit dodržet.

„Nastupující problém poklesu objednávek zatím nevidíme tak palčivě, navíc se můžeme opřít o zatím robustní objemy přeprav v jiných relacích, jako jsou například dovozy spotřebního zboží či vývozy řeziva, přesto však situaci nepodceňujeme a doporučujeme našim členům maximální obezřetnost při přijímání objednávek se zárukou dodání v čase pod pokutou,“ upozornil Petr Rožek. Dodal, že pokud jde o logistický byznys obecně, je v Česku dokonce cítit jistá úleva z dvouletého hektického růstu, který obor zažil.

 

 

 

 

 

Související