Přísnější emisní limity pro nové vozy, které letos v lednu zavedla Evropská unie, se odrazí na cenách nových automobilů. Podle analýzy České spořitelny může cena nových vozů v Česku vzrůst o desítky tisíc korun.

Automobilky budou muset zdražovat, aby pokryly rostoucí náklady spojené se snižováním oxidu uhličitého. Výrobci investují desítky miliard eur do ekologických vozů, především do elektromobilů. Přesto řada z nich podle analytiků emisní cíle nedokáže splnit a bude muset platit vysoké sankce. Podle dřívějších odhadů mezinárodní analytické společnosti Jato Dynamics, která se zaměřuje na autoprůmysl, mohou výrobci aut na pokutách zaplatit v souhrnu až 34 miliard korun.

Nové emisní limity zavedla EU letos v lednu. Na konci roku proběhne první velké sčítání. Za každý gram CO2 na kilometr nad povolený limit bude automobilka platit 95 eur. Limity jsou nastaveny pro každého výrobce jinak, podle toho, jaký typ vozů vyrábí. V průměru by neměly přesáhnout 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr.

Podle analýzy vychází průměrná hypotetická výše pokuty například u Škody Auto na 57 tisíc korun a u Hyundai na 70 tisíc korun na prodaný vůz. Nejnižší pokuta vychází u Toyoty na 17 800 korun, nejvyšší by platilo Porsche, kde by sankce překročila 208 tisíc. "Škodovky budou muset snížit emise o 20 procent, vozy Hyundai dokonce o 24 procent," uvedl analytik České spořitelny Radek Novák.

Průměr se automobilky snaží snížit pomocí vozů s úspornějšími spalovacími motory, ale i zařazením hybridů a elektromobilů do nabídky. Aby Česko plnilo emisní cíle, muselo by se v tuzemsku podle analýzy v roce 2025 prodávat 21 procent aut na elektřinu.