Aby osobní auto se spalovacím motorem vypouštělo jenom 95 gramů oxidu uhličitého na jeden kilometr, toho lze podle odborných propočtů dosáhnout při spotřebě 3,6 litru motorové nafty nebo 4,1 litru benzinu. Automobilky tvrdí, že je to naprosto nereálné. Přesto pokud chtějí prodávat své vozy v Evropské unii, musí se ze všech sil přičinit, aby přísné emisní normy ještě letos splnily. Unie ale přijala jejich námitky a přizpůsobila limity výrobním programům jednotlivých firem. Přísnější limity se týkají 95 procent všech nově vyrobených osobních a lehkých užitkových aut, v příštím roce už všech.

Pokud výrobci normy nesplní, bude je to každý rok na pokutách stát miliardy eur. Finanční zátěž by se nejspíš snažili přesunout na zákazníky. To vše ve chvíli, kdy musí investovat do výroby elektrobaterií, které se nyní převážně dovážejí z Asie.

Normy na míru výrobcům

"Evropští výrobci a dovozci do EU jsou nyní pod globálně největším tlakem. Emise oxidu uhličitého budou muset do roku 2030 dále výrazně snižovat," poznamenává Petr Knap, partner poradenské společnosti EY. Hranice 95 gramů CO2 na kilometr je schválený průměr pro auta o hmotnosti do 1380 kilogramů. Od této hodnoty se odvozují individuální limity. Například francouzský koncern PSA, jehož značnou část produkce tvoří menší auta, by měl letos emise snížit na průměrných 91,6 gramu na kilometr, naproti tomu Jaguar Land Rover si může dovolit 130,6 gramu.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 90 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • Pravidelné speciály v digitální podobě
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nevybrali jste si? Přejděte na všechny nabídky předplatného HN.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.

Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru