Na dobu, ve které žijeme, budou naši potomci možná nahlížet jako na zlomovou. Naši otcové žili v době, kdy veškeré lety do kosmického prostoru probíhaly v režii státních kosmických agentur. Je jedno, zda šlo o NASA, Roskosmos či Evropskou kosmickou agenturu. Vždy se jednalo o organizaci, která byla více či méně propojena se státem. Soukromé firmy v té době samozřejmě existovaly a podílely se na stavbách kosmického hardwaru, ale vždy pouze plnily požadavky agentur.

Dnes se tento vztah mění a soukromé firmy hrají v kosmonautice stále větší roli. Zatím nejdále dospěl tento trend ve Spojených státech, kde NASA již několik let prohlašuje, že se snaží vytvořit udržitelnou kosmickou ekonomiku, ve které budou soukromé firmy volně podnikat a NASA bude pouze jedním z jejich zákazníků. Zjednodušeně řečeno si od nich agentura objedná službu, za kterou pak firmě zaplatí.

Začalo to už před několika lety, když bylo jasné, že americké raketoplány odejdou do výslužby.

Američané tím přišli o možnost dopravovat na Mezinárodní kosmickou stanici zásoby i lidské posádky.

Reakcí na tuto nepříjemnou situaci byl program COTS (Commercial Orbital Transportation Services), který měl vytvořit podmínky pro soukromé firmy, aby mohly začít na ISS vozit nejprve náklad a později i astronauty. Když 8. října 2012 dorazila ke stanici první ostrá zásobovací loď Dragon od firmy SpaceX, šlo o velký okamžik. Nešlo ani tak o 400 kilogramů nákladu v útrobách lodi. Hlavní bylo, že soukromá firma prokázala schopnost dostat kosmickou loď na oběžnou dráhu, spojit ji s orbitálním komplexem a bezpečně vrátit na Zemi, což v lednu 2014 potvrdila i firma Orbital Sciences Corporation, která k ISS poslala první exemplář zásobovací lodi Cygnus.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 80 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

• Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • Pravidelné speciály v digitální podobě
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nevybrali jste si? Přejděte na všechny nabídky předplatného HN.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.

Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru