Státní fond dopravní infrastruktury čelí ostré kritice za cenu a způsob vypsání zakázky na IT systém pro internetový prodej elektronických dálničních známek. Fond spadající pod ministerstvo dopravy zakázku zadal bez veřejné soutěže firmě Asseco Central Europe. Ta za vytvoření systému a jeho čtyřletý provoz získá 401 milionů korun bez DPH.

Odborníci zmíněnou sumu považují za přemrštěnou. "Podle mých propočtů může takový systém a jeho provoz vyjít maximálně na 40 milionů," míní Michal Bláha, šéf neziskové organizace Hlídač státu, která sleduje transparentnost státních zakázek. Podobný odhad uvádí i místopředseda představenstva e-shopu Alza Tomáš Havryluk. 

V pátek ráno se ale proti zakázce postavil i premiér Andrej Babiš (ANO). "Zakázka na e-shop a další IT části systému elektronických dálničních známek byla špatně zorganizovaná a měla by být zrušena," uvedl Babiš, který se kvůli tomu posléze sešel s ministrem dopravy Vladimírem Kremlíkem (za ANO). Po schůzce s premiérem nicméně Kremlík uvedl, že dopravní fond od smlouvy s firmou Asseco nakonec neodstoupí. Pokusí se ale zakázku ještě zlevnit. V pondělí by měl ministr o detailech zakázky informovat vládu. 

Babiš se chce kvůli pochybnostem kolem zakázky setkat se zástupci velkých e-shopů. O podobných zakázkách by podle premiéra měla vždy vědět celá vláda a zmocněnec pro digitalizaci. "O všech takových IT zakázkách musí příště vědět celá vláda, včetně zmocněnce pro digitalizaci, schválit ji a využít maximálně všech synergií. A to mluvím i o institucích, kterým doteď takové zakázky vláda schvalovat podle zákona nemusela," napsal premiér. 

Šéf fondu Zbyněk Hořelica na páteční tiskové konferenci řekl, že cena zakázky podle něj předražená není. “Částka 401 milionů je maximální možná a nelze ji přesáhnout,” uvedl Hořelica s tím, že by stát ještě mohl ušetřit na části očekávaných nákladů na rozvoj celého systému, výpočetní výkon nebo služby call centra. Takové položky v rámci smlouvy s Asseco mají maximálně dosáhnout částky necelých 140 milionů korun. Šéf dopravního fondu nicméně přiznává, že dosud neví, jaké výše mohou případné úspory dosáhnout.

Po velkém zájmu médií i veřejnosti se Babiš o kauzu začal velmi zajímat a Tomáši Havrylukovi, který zakázku kritizoval, nabídl přes Twitter také schůzku k tomuto tématu.

E-shopu při zrušení zakázky hrozilo zpoždění

Ministerstvo dopravy se brání tomu, že by byla zakázka vypsaná bez soutěže. "SFDI oslovil pět společností, dvě z nich předložily nabídky. Dodavatel byl vybrán na základě nižší nabídkové ceny, která byla dále ověřena nezávislým znaleckým posudkem jako cena obvyklá," uvedl úřad Vladimíra Kremlíka na svém webu a páteční tiskové konferenci to zopakovali i zástupci fondu.

Odborníci kritizují, že bylo výběrové řízení neveřejné. Ministerstvo to zdůvodňuje nutností ochrany utajovaných informací, s nimiž mohou pracovat jen IT dodavatelé s bezpečnostní prověrkou. Konkrétním důvodem je snaha v novém IT systému skrýt vozidla tajných služeb, za která se nemusí hradit mýto, což HN potvrdil mluvčí BIS Ladislav Šticha. "Že je mnohem bezpečnější za tato auta dálniční poplatky platit a nerozlišovat je, asi nikoho nenapadlo," kritizuje opatření Hlídač státu a obdobně se vyjadřují i opoziční Piráti.

Hlídač státu upozorňuje, že fond mohl oslovit více než jen pět firem. Potřebnou bezpečnostní prověrku a požadované zkušenosti z práce se státní správou mají i firmy jako IBM či HP. “Podle stanovených podmínek jsme mohli zakázku zadat napřímo a neoslovovat více možných dodavatelů. Pět firem se nám nakonec jevilo jako dostatečný počet, aby se vše časově zvládlo,” uvedla v pátek Lenka Bartáková, ředitelka sekce pro správu finančních zdrojů SFDI.

401 milionů korun

bez DPH je cena zakázky na vytvoření a čtyřletý provoz systému na e-shopový prodej dálničních e-známek. Zadal ji Státní fond dopravní infrastruktury

Právě časové hledisko je nyní pro hladký rozjezd nového systému klíčové. Zřejmě i proto se Kremlík s Babišem dohodli, že od smlouvy s firmou Asseco stát odstupovat nebude. Při zrušení tendru by stát nejspíš musel platit neznámou výši smluvního penále. Především by ale projektu internetového prodeje nových dálničních známek hrozilo zpoždění. Podle zákona se musí začít elektronické dálniční známky prodávat od začátku roku 2021.

Jak už na svém Twitteru upozornil zpravodajský web Zdopravy.cz, podle původní koncepce z loňského roku měl známkový e-shop z většiny vystavět státní podnik CENDIS, spadající pod ministerstvo dopravy. To na svém webu takovou informaci popírá, dokládá ji ale koncepce vypracovaná podnikem CENDIS, kterou Zdopravy.cz získalo podle zákona o svobodném přístupu k informacím.

Kdyby tedy vláda odstoupila od smlouvy uzavřené se společností Asseco, nejspíš by se do hry vrátila právě varianta, podle níž by základy projektu vytvořil zmíněný státní podnik. Elektronické dálniční známky by následně na internetu mohly prodávat již zavedené e-shopy jako Alza či Mall.cz. "O takové variantě zatím se státním fondem jednáme," řekl HN vládní zmocněnec pro IT Vladimír Dzurilla a nevyloučil to ani šéf fondu Hořelica. 

Cena za vytvoření a provoz systému by pak zřejmě byla nižší, než s jakou počítá kritizovaná zakázka fondu. Zřejmě by ale hrozilo již zmíněné zdržení startu projektu.

Související
17. 1.

Poučení z krize státních výběrových řízení

Komentář Julie Hrstkové K otevření očí všem, kteří ještě měli nějaké pochyby o kvalitě české vlády, stačila jedna veřejná zakázka za v zásadě marginálních pár set...

SFDI již smlouvu na zakázku s firmou Asseco uzavřel, stále mu ale chybí stanovisko od odboru takzvaného hlavního architekta eGovernmentu, který působí na ministerstvu vnitra. Zmíněný orgán dohlíží na to, aby všechny IT zakázky státu byly po technické stránce v pořádku. "Odbor už dvakrát vyjádřil k projektu podstatné připomínky," řekl HN mluvčí ministerstva Jiří Korbel.

Podle něj je takový postup běžný. Zároveň ale dodává, že státnímu fondu může hrozit pokuta za "neoprávněné nebo nehospodárné použití rozpočtových prostředků". A to v případě, že by začal peníze Assecu vyplácet a zároveň ještě stále neměl souhlas od hlavního architekta. "Termín vydání závěrečného stanoviska zatím nelze odhadnout. Dojde k němu poté, co SFDI upraví projekt, aby naplňoval zásady výstavby informačního systému veřejné správy," dodal mluvčí Korbel bez bližších podrobností.

Elektronické známky začnou fungovat od příštího roku a zcela nahradí dosavadní papírové kupony. Ministerstvo dopravy si od nich slibuje snížení nákladů na provoz systému až o 120 milionů korun ročně. Známky se nemají prodávat jen na e-shopu. Zůstane také možnost koupit si je na vybraných benzinových pumpách či poštách. 

Vedle zmiňované zakázky na e-shop a IT systém fond vypsal i zakázku týkající se právě kamenného prodeje. Její výše na pět let činí 477 milionů korun bez DPH, v případě prodloužení o dalších pět let pak 926 milionů korun. Dopravní fond i přes tyto výdaje uvádí, že stát oproti nynějšímu systému papírových dopravních kuponů ušetří. “Celkové roční úspory očekáváme ve výši 120 milionů korun, tedy 1,2 miliardy korun v průběhu 10 let. Pokud se nám podaří uspořit na zakázce na e-shop a informační systém, může být úspora ještě vyšší,” doufá šéf fondu Hořelica. 

Související