Automobilka Škoda Auto dodala loni svým zákazníkům po celém světě 1,24 milionu vozů. Jde tak o meziroční pokles o 0,9 procenta. Jako důvod firma uvedla klesající trh s osobními vozy v Číně či nižší dodávky v Indii. Na ostatních trzích naopak vzrostly. Loňský výsledek je tak po roce 2018 pro českou značku z německého koncernu Volkswagen druhý nejlepší v historii.

Dodávky Škody Auto podle modelů

V Číně dodávky meziročně klesly o 17,3 procenta na 282 tisíc vozů. Na ostatních trzích bez Číny meziročně vzrostly dodávky o 5,3 procenta na 960 700 vozů. V západní Evropě narostly o sedm procent na 520 500 aut. Z toho v Německu přes 191 tisíc, což byl nárůst o 8,3 procenta. Na domácím českém trhu Škodovka dodala 94 200 aut, meziročně o 0,6 procenta více.

"Propad prodejů aut v Číně automaticky nemusí znamenat zhoršení hospodářských výsledků Škody Auto. Vozy, které vyrábí ve svých závodech, by v průměru měly mít lepší marži než například právě ty vyráběné v licenci v Číně," říká Petr Knap, vedoucí oddělení pro automobilový sektor v poradenské společnosti EY.

Růst na trzích západní Evropy tak může podle něj propad v Číně z finančního hlediska vyrovnat, nebo v některých scénářích hospodářské výsledky dokonce vylepšit. Hodně napoví čísla, která koncern Volkswagen zveřejní dnes.

Celý čínský trh loni poklesl o 8,2 procenta na 25,8 milionu vozů. Vysoké ztráty z největšího světového trhu hlásí například i americké automobilky Ford a GM. Naopak Volkswagen − sesterská značka Škody − v Číně vzrostl o 1,7 procenta na 3,163 milionu aut, což mu pomohlo i k celosvětovému mírnému růstu.

-0,9 procenta

byl pokles dodávek vozů Škoda zákazníkům v roce 2019. Výsledek 1,24 milionu aut je však pro českou značku i tak druhý nejlepší v její historii.

Zatímco Škodě Auto teritoriálně pomáhá západní Evropa, podle modelů jsou to jednoznačně sportovně-užitkové vozy. Ostatní klesají. Nejprodávanějším modelem Škodovky sice i loni zůstala Octavia, zaznamenala ale meziroční pokles o 6,3 procenta na 363 700 aut. Velmi se naopak daří modelům Kodiaq a Karoq. Tato SUV už jsou po dvouciferných růstech v žebříčku značky na třetím, respektive čtvrtém místě a nahoru se rychle dere i další SUV Kamiq, který automobilka prodává v evropské a čínské verzi.

Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v Česku, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. V Česku zaměstnává asi 37 tisíc lidí.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru