Automobilka Škoda Auto dodala loni svým zákazníkům po celém světě 1,24 milionu vozů. Jde tak o meziroční pokles o 0,9 procenta. Jako důvod firma uvedla klesající trh s osobními vozy v Číně či nižší dodávky v Indii. Na ostatních trzích naopak vzrostly. Loňský výsledek je tak po roce 2018 pro českou značku z německého koncernu Volkswagen druhý nejlepší v historii.

V Číně dodávky meziročně klesly o 17,3 procenta na 282 tisíc vozů. Na ostatních trzích bez Číny meziročně vzrostly dodávky o 5,3 procenta na 960 700 vozů. V západní Evropě narostly o sedm procent na 520 500 aut. Z toho v Německu přes 191 tisíc, což byl nárůst o 8,3 procenta. Na domácím českém trhu Škodovka dodala 94 200 aut, meziročně o 0,6 procenta více.
"Propad prodejů aut v Číně automaticky nemusí znamenat zhoršení hospodářských výsledků Škody Auto. Vozy, které vyrábí ve svých závodech, by v průměru měly mít lepší marži než například právě ty vyráběné v licenci v Číně," říká Petr Knap, vedoucí oddělení pro automobilový sektor v poradenské společnosti EY.
Růst na trzích západní Evropy tak může podle něj propad v Číně z finančního hlediska vyrovnat, nebo v některých scénářích hospodářské výsledky dokonce vylepšit. Hodně napoví čísla, která koncern Volkswagen zveřejní dnes.
Celý čínský trh loni poklesl o 8,2 procenta na 25,8 milionu vozů. Vysoké ztráty z největšího světového trhu hlásí například i americké automobilky Ford a GM. Naopak Volkswagen − sesterská značka Škody − v Číně vzrostl o 1,7 procenta na 3,163 milionu aut, což mu pomohlo i k celosvětovému mírnému růstu.
-0,9 procenta
byl pokles dodávek vozů Škoda zákazníkům v roce 2019. Výsledek 1,24 milionu aut je však pro českou značku i tak druhý nejlepší v její historii.
Zatímco Škodě Auto teritoriálně pomáhá západní Evropa, podle modelů jsou to jednoznačně sportovně-užitkové vozy. Ostatní klesají. Nejprodávanějším modelem Škodovky sice i loni zůstala Octavia, zaznamenala ale meziroční pokles o 6,3 procenta na 363 700 aut. Velmi se naopak daří modelům Kodiaq a Karoq. Tato SUV už jsou po dvouciferných růstech v žebříčku značky na třetím, respektive čtvrtém místě a nahoru se rychle dere i další SUV Kamiq, který automobilka prodává v evropské a čínské verzi.
Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v Česku, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. V Česku zaměstnává asi 37 tisíc lidí.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist