4D v názvu konference neznamená jen plastický pohled na celý obor, ale i čtyři oblasti, které jej v současnosti formují a ovlivňují: disruptivní strategie, digitální technologie, diverzita a development, tedy vzdělávání. Na 40 přednáškách a workshopech se těmto tématům věnovalo 80 přednášejících. Konference přivítala přes 600 účastníků, z nichž stovka byla z řad studentů a mladých profesionálů, kteří mají zájem rozvíjet svou kariéru v tomto oboru.

Role center se posouvá

Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, ve své úvodní přednášce upozornil na měnící se roli místních center podnikových služeb. Původně podle něj nadnárodní podniky chtěly vybudovat základny, které by zpracovávaly účetnictví a poskytovaly IT podporu a další činnosti. "Dnes se však ukazuje, že právě prostřednictvím takových podpůrných činností pracovníci center dokonale vidí do způsobu fungování svých mateřských firem, a nejlépe proto chápou, co a jak by se mělo změnit pro zlepšení fungování a zvýšení efektivity," popisuje Appleton. A tak se podle jeho slov ze základů postupně staly mozkem a centrem inovací spojených s adopcí nových technologií, jako jsou digitalizace, automatizace a umělá inteligence.

Obor podnikových služeb v České republice za uplynulý rok rostl 12procentním tempem a je reprezentován již 112 000 zaměstnanci. Dalších 5000 pracovních míst podle ABSL zastávají inteligentní softwaroví roboti. Právě technologie robotické automatizace a umělé inteligence, které jsou obecně nazírané jako hrozba lidské práce, představují v českých servisních centrech příležitost. Růst oboru totiž narazil na nedostatek talentů. Další rozvoj a zachování atraktivity pro mateřské společnosti i nové zahraniční investory proto závisí na rychlosti, s jakou místní centra zvládnou tyto technologie nasazovat. Technologie robotické automatizace, strojového učení a umělé inteligence dnes alespoň částečně využívá již 82 procent českých center podnikových služeb.

"V příštím roce vznikne v současných centrech přes 10 000 nových pracovních míst a již nyní víme, že na vyprahlém českém pracovním trhu je najdeme jen stěží. Do jisté míry nám pomáhá nábor expertů z ciziny, ten je však zdlouhavý. Technologie proto pro náš obor a zachování konkurenceschopnosti ČR hrají zcela zásadní roli," říká Jonathan Appleton. Podle nejnovějšího průzkumu ABSL v oboru působí již 43 procent cizinců.

Počet členů se neustále zvyšuje

Kromě samotného oboru podnikových služeb roste i samotná asociace ABSL, která má již přes 100 členů. Hlavním úkolem ABSL je vytvořit platformu pro spolupráci a sdílení zkušeností, vytvářet lepší podnikatelské prostředí a propagovat Českou republiku jako vhodnou destinaci pro centra podnikových služeb. Výraznou roli má ABSL i ve vzdělávání expertů z oboru.

Asociace ABSL na konferenci také ocenila firmy, které v uplynulém roce nejvíce přispěly k rozvoji oboru podnikových služeb v České republice a díky inovativním projektům zvýšily standard poskytovaných služeb, zákaznické zkušenosti, rozvoje talentů a pracovního prostředí. Ocenění ABSL Diamonds za rok 2019 převzaly společnosti ADP Employer Service Czech Republic, FNZ, Knorr Bremse Service Europe, Anheuser-Busch Inbev, Škoda Auto, NTT Global Delivery Center a ICON Communication Centres.

Magazín ICT revue byl stejně jako v minulých letech mediálním partnerem ABSL konference.

Článek byl publikován v komerční příloze ICT revue.