Řada studií tvrdí, že účetní v budoucnu nahradí roboti. Není to jisté. Jednoduché úkoly softwarová automatizace snadno převezme, s analýzou nebo interpretací dat si ale mnohem lépe poradí člověk. Dle Viery Kučerové, ředitelky profesní organizace ACCA, se ale musí naučit s novými technologiemi spolupracovat. Připravit se musí i na novou roli ve firmách.

V jakých oblastech by se měli účetní vzdělávat? Jaké budou do budoucna potřebovat znalosti?

Vedle nezbytných legislativních novinek a regulatorních změn by měli účetní i všichni ostatní experti na finanční procesy být schopni sledovat nové trendy a rozšiřovat své znalosti v oblasti moderních technologií. Nebude stačit vyhodnotit správnost finančních výkazů, to, co bude přínosné, bude schopnost datové analýzy, interpretace jejích výsledků i schopnost "číst mezi řádky" a navrhnout řešení pro obchod nebo celkovou strategii firmy.

Jaké možnosti vzdělávání účetní a finanční experti mají?

Mohou absolvovat nejrůznější kurzy, které pořádá Svaz účetních ČR nebo celá řada vzdělávacích institucí. Pokud však chtějí pracovat v mezinárodní firmě nebo se skutečně připravit na výzvy, které přinášejí moderní technologie, doporučila bych naše vzdělávací programy a certifikaci. Ta zaručuje, že její držitelé spravují finance kvalitně, eticky a profesionálně. Plná kvalifikace ACCA je pak v mezinárodním měřítku srovnatelná s MBA. Vzdělávací programy ACCA mají kromě rozvoje odborných znalostí z oblasti účetnictví, financí a práva i další efekt, a sice zvýšení kariérních šancí absolventů. Ti totiž získají nejen sebevědomí a jistotu, že financím skutečně rozumí, ale i mezinárodně uznávaný certifikát, který otevírá dveře do celé řady mezinárodních firem a na zajímavé pracovní posty.

Kolik času je k absolvování takového kurzu potřeba?

Vzdělávací systém je postaven velmi motivačně. Hned po třech zkouškách totiž mají studenti na dosah první diplom Diploma in Accounting and Business a to je motivuje pokračovat a dosáhnout vyšších stupňů kvalifikace. První diplom je hojně využívaný například v centrech podnikových služeb jako nástroj na sjednocení úrovně znalostí v nových týmech, oblíbený je i mezi čerstvými absolventy VŠ. Naučí je totiž v praxi využívat to, na co je škola připravila jen na teoretické úrovni. Řekla bych, že právě v tom je náš vzdělávací program skutečně unikátní. Studenti se zde seznámí s celou řadou praktických příkladů a metod kalkulací nákladů, počítání odchylek od plánu a podobně. Osvojí si také mezinárodní terminologii. K získání dalších stupňů pak studenti využívají flexibilitu čtyř zkouškových období v roce, a postup kvalifikací si tak mohou nastavit individuálně.

Viera Kučerová

je od roku 2017 ředitelkou kanceláře ACCA pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko.

Předtím pracovala jako partner pro společnost PricewaterhouseCoopers. Viera je absolventkou Ekonomické univerzity v Bratislavě a je členkou ACCA (Association for the Chartered Certified Accountants).

Jakým způsobem vzdělávání probíhá?

K přípravě na zkoušky mohou studenti využít naše akreditované partnery, se kterými v ČR i celosvětové úzce spolupracujeme. V jejich nabídce jsou kurzy s lektorem, intenzivní procvičování praktických příkladů, on-line kurzy i kombinované možnosti přípravy. Studenti se ale mohou připravit i sami, například studiem z knih nebo z dalších on-line zdrojů. Na ACCA stránkách pak mají zvláštní sekci, která zahrnuje řešení minulých zkoušek, doporučení hodnotitelů, technické novinky či studijní doporučení.

Mohou se do vašich kurzů přihlásit jen absolventi vysokých škol, nebo i středoškoláci?

Studenti se mohou do ACCA registrovat již od 16 let, podmínkou pro tuto věkovou skupinu je znalost angličtiny a základní matematické dovednosti. Nejčastěji se však zájemci o naše profesní vzdělávání registrují v době nástupu do prvního zaměstnání po VŠ. Speciální programy máme i pro studenty, kteří VŠ teprve studují.

Článek byl publikován v příloze Práce & Kariéra – Jak být dobrým lídrem.