Andrej Babiš se rád chlubí, že už je líp. Ani v projevu k výročí 17. listopadu se neopomněl pochválit. "Máme skvělé ekonomické výsledky, nejnižší nezaměstnanost v EU, investujeme do vzdělávání našich dětí, zvyšujeme důchody a platy…" Je sice diskutabilní, do jaké míry může za skvělé ekonomické výsledky dominantně vláda, ale budiž − vše co premiér uváděl, je pravda. Pro korektní hodnocení úspěšnosti kabinetu je ale v každém případě dobré podívat se i na to, na co beze vší pochyby jeho práce vliv má − například na dopravní stavby. A tady ono "už je líp" poněkud drhne. Když Nejvyšší kontrolní úřad zkoumal, jak se to má se stavbami silnic první třídy, zjistil, že z 35 staveb, o kterých se píše v Dopravní strategii z konce roku 2013, se podařilo dokončit v plánovaném termínu jen sedm. A navíc to nebyly ty nejpotřebnější. Jistě se dá dlouze mluvit o dědictví minulosti, o menším objemu peněz po finanční krizi a tak dále. Ale marná sláva: od roku 2014 ovládá ministerstvo dopravy hnutí ANO, takže se z odpovědnosti nevyvlékne. O moc líp, než bylo, v dopravních stavbách opravdu není.

Ukazuje se, že jedna věc je přidat na platech či důchodech (což hnutí ANO jde) a jiná věc zajistit lepší fungování státu. Právě to přitom Andrej Babiš primárně sliboval. "Řídit stát jako firmu" − vzpomínáte? Reálné výsledky řízení v oblasti infrastruktury popsal NKÚ už v dubnu: "Investoři se potýkají s množstvím nekoordinovaných právních předpisů, úředníci jsou motivováni k extenzivnímu výkladu zákona a proces projednávání se neustále řetězí." Zatímco v některých sousedních zemích trvá příprava výstavby pět let, v Česku je to stále dvanáct a více let.

Znovu: nemůže za to jen současná vláda, dědictví minulosti je neblahé. Ale chtělo by to makat, aby se místo záležitostí, na které nemá tak úplně vliv, mohl český premiér chlubit za pár let tím, na co reálný vliv má. A říci třeba: "Podle zprávy Světového ekonomického fóra se Česko v kvalitě silnic posunulo v EU do první desítky." Ne abychom se museli stydět za potupné 23. místo jako dosud.