Realitní trh neustále prochází velkými změnami, a tak i maloobchodní sektor musí odrážet vlivy související s dynamickým životním stylem. Demografické, kulturní, ekonomické a technologické změny jsou hnací silou vývoje ve způsobu trávení volného času a vynakládání financí. Tradiční maloobchod se tak dostává pod tlak a my se díky tomu stáváme svědky vzniku stále zajímavějších maloobchodních konceptů. Výhodou pronajímatelů maloobchodních prostor střední a východní Evropy je opožděnost osvojení maloobchodních trendů západní Evropy a nižší penetrace e-commerce, což jim poskytuje prostor na tvorbu strategií a přizpůsobení se požadavkům daného trhu.

Faktem je, že poptávka maloobchodníků po prodejních místech, showroomech nebo výdejnách stále přetrvává, ale právě výzvou pro vlastníky obchodních center je způsob, jak zpeněžit online obchod maloobchodníků. Nestačí pouze řešení "click and collect", protože tento proces nevytváří obchodům žádné příjmy. Je tedy na vlastnících obchodních center, aby přišli s novými koncepty, jak přilákat zákazníky. Centra, nacházející se v dobrých lokalitách s inovativní nabídkou zábavy a gastronomie, zůstanou i nadále ochráněna od všeobecného poklesu, který se dle prognóz nejvíce dotkne právě středního sektoru trhu.

Budova The Flow Building na pražském Václavském náměstí (vizualizace)
Budova The Flow Building na pražském Václavském náměstí (vizualizace)
Foto: archiv redakce RealityMIX magazínu

Jedním z příkladů nového "zážitkového" aspektu nakupování bude první obchodní dům Primark v České republice s plánovaným otevřením v průběhu roku 2020, který v budově The Flow Building na pražském Václavském náměstí na třech patrech zabere plochu pěti tisíc metrů čtverečních. Právě obchodní domy Primark jsou známé tím, že nabízejí atrakce jako jsou "trendové místnosti" s nejnovějšími módními styly nebo zkušební "show and share" kabinky.

Maloobchod u nás a v širším středoevropském regionu však omezuje faktor potřeby zohledňovat spotřebitelské a kulturní zvyky, které jsou základem jeho fungování. Lidé se v obchodních centrech zdržují déle, nechodí tam "jen" nakupovat, přičemž náš maloobchodní trh je zpravidla mnohem méně nasycen z hlediska rozvoje, a proto také méně ohrožen. Údaje o maloobchodní výkonnosti českého trhu jsou stále obecně pozitivní, neboť řada center vykazuje meziroční růst obratu, a proto v tomto odvětví doposud nehrozí úpadek. Ale i zde platí zlaté pravidlo, že být připraven není nikdy na škodu.

Článek byl publikován v příloze RealityMIX Magazín Zima 2019.