Slovensko: Áčko jako moderní rekreační objekt

Montované dřevostavby Javorina, známé jako chaty "Áčko", rostly v 70. letech minulého století v celém Československu jako houby po dešti. Architekti ze studia Y100 ateliér proměnili takovou dosluhující chatku v krásném prostředí u lesa ve slovenských Donovalech v moderní rekreační objekt k celoročnímu bydlení se všemi moderními nároky a potřebami. Změna půdorysu nebyla nutná, výzvou pro architekty bylo integrovat všechny moderní komfortní bytové zóny do malého půdorysu o velikosti 53,6 m².

Takzvaná chAta se nachází v odlehlé části lesa, vizuálně oddělená od okolí. Pozemek o rozloze 426 m² je bez oplocení a nabízí dostatek soukromí pro rekreaci v přírodě. Při rekonstrukci byly zachované všechny nosné prvky jako krokve, sloup, trámy apod. Ponechaná byla i střešní krytina. Schodiště do loftu bylo plně repasované a v nezměněné podobě zůstal i sklep. Nejvýraznějším prvkem chaty se stala hliníková fasáda se zelenými dveřmi a terasa z červeného smrku. Ta byla nově vytvořená na původním místě, architekti ji ale navrhli jako dvouúrovňovou. Kromě dostatečného prostoru na odpočinek v přírodě zahrnuje i malé hřiště s pískovištěm, klouzačku a lezeckou stěnu a stala se přirozeným napojením na přírodní exteriéry. Pod terasou vznikl odkládací prostor, ze kterého se vstupuje do původního betonového sklepa.

Interiéru dominují obklady z OSB desek, vestavěné skříně, dubové pracovní desky i podlahy. Vytápění zajišťují akumulační kamna BRUNO a podlahové topení. Jedna z ložnic byla odstraněna, aby umožnila ze společenské části v přízemí i nově vybudovaného loftu výhled do zelené kulisy okolních lesů.

Projekt chAta získal Cenu Slovenské komory architektů za architekturu CE ZA AR 2019 v kategorii Interiér.

Německo: Cena za architekturu pro přístavbu k renesančnímu zámku

Cena za architekturu pro přístavbu k renesančnímu zámku
Foto: archiv redakce RealityMIX magazínu

Německou cenu za architekturu v letošním roce získal Bruno Fioretti Marquez za přestavbu, rozšíření a sanaci zámku Wittenberg z 15. století ve městě Lutherstadt Wittenberg na východě Německa. Velká přestavba a rozšíření zámku, na jehož kostelní dveře Martin Luther v roce 1517 přitloukl svých 95 tezí, jsou oslavou k 500. výročí reformace. Koncepčně navrhl architekt přímé napojení přístavby na zámecký kostel, do horních pater umístil knihovnu a v otevřeném podkroví nechal vybudovat zahrady.

Porota ocenila zejména rozšíření zámku, které podle ní této stavbě poprvé zmiňované už ve 12. století, přidalo další, novou, silnou a současnou vrstvu. Ocenění si zasloužil i způsob zacházení s historickou památkou pod ochranou UNESCO − s kulturním dědictvím se zde pracovalo beze strachu ale s plným respektem a autoři projektu přesvědčili porotu svým konceptem a kvalitní řemeslnou prací.

Romantický ráz malého renesančního města na středním toku Labe, které se v 16. století stalo centrem německé reformace, neovlivnily ani světové války ani rozkvět socialistické výstavby bývalého NDR. Povedená přestavba zámku tak může být pozvánkou do tohoto regionu i pro české turisty. Luteránské či správněji luterské reformační hnutí, které je s tímto místem pevně spjaté, totiž zanechalo mnoho stop i v české dolině. Málokdo už dnes například ví, že rčení "Kousnout do kyselého jablka" či "Na vlastní pěst" poprvé zaznělo z úst Martina Luthera, který byl kromě církevního reformátora také dobrým pozorovatelem lidských charakterů.

Lutherstadt Wittenberg se nachází asi 70 kilometrů od Lipska, od českých hranic je to něco málo přes dvě hodiny jízdy autem. Odměnou za trochu delší jízdu pak může být nejen prohlídka zámku a renesančního centra města, ale i okouzlující scenérie nedalekého přírodního labského biotopu.

Velká Británie: Ikona Applu v Národní portrétní galerii

Ikona Applu v Národní portrétní galerii
Foto: Andreas Gursky

Londýnská Národní portrétní galerie (National Portrait Gallery) odhalila portrét Jonyho Iva, odcházejícího hlavního designéra Applu, kterého vyfotil známý německý fotograf Andreas Gursky.

Fotografie, která se stala součástí stálé expozice galerie, byla pořízena v březnu tohoto roku v nové centrále společnosti Apple v Kalifornii. Jonathan Ive je na ní zachycen na pozadí kontroverzní prstencové fasády oděn v bílou barvu, která souzní s budovou a kontrastuje s jeho oranžovými hodinkami Apple Watch.

"Bylo fascinující fotit v nové centrále Applu, na místě, které hraje klíčovou roli v naší přítomnosti i budoucnosti," říká Andreas Gursky, a dodává, "kromě toho bylo inspirující pracovat s Jonathanem Ivem. Byl to on, kdo nalezl formu pro technologickou revoluci, která byla iniciována Applem, a jeho estetické cítění zanechalo stopu na celé jedné generaci. Obdivuji ho za jeho úžasné vizionářské schopnosti a snažil jsem se tuto energii zobrazit v mé portrétní fotografii."

Jonathan Ive nastoupil do Applu v roce 1992 a řadu let vedl jeho designérský tým. Z jeho pera pochází design takových ikon značky Apple, jako jsou iMac, iPod a iPhone. Za služby v oblasti designu a podnikání byl se svými více než 5 000 patenty povýšen do rytířského stavu.

Po téměř 30 letech Jonathan Ive oznámil svůj odchod ze společnosti Apple ke konci tohoto roku. Přestože bude s Applem i nadále spolupracovat, jeho hlavním cílem je rozvoj vlastní designérské společnosti LoveFrom.

Fotografie Jonyho Iva od Andrease Gurského je druhá v řadě portrétů zobrazujících současné ikony, kterou Národní portrétní galerii zprostředkovala nadace Outset Contemporary Art Fund. (Ta první zobrazuje Malálu Júsufzajovou na fotografii íránské vizuální umělkyně Shiriny Neshat.)

Národní portrétní galerie byla poprvé otevřena v roce 1856. Nachází se v centru Londýna a její sbírky zahrnují portréty významných postav britské historie s ohledem na význam portrétované osobnosti. Kolekce obsahuje obrazy, kresby a sochy, ale i fotografie a karikatury. Národní portrétní galerie se nachází v centru Londýna na St. Martin's Place a otevřena je každý den od 10 do 18 hodin, v pátek až do 21 hodin.

Německo: Betonové lavičky upletené 3D tiskem

Betonové lavičky upletené 3D tiskem
Foto: archiv redakce RealityMIX magazínu

Berlínské Studio 7.5 využilo technologii 3D tisku pro kolekci betonových laviček s vyplétaným vzorem. Výsledkem je originální, na míru vyrobený venkovní nábytek, který se vyznačuje vysokou odolností, lehkostí a čistým designem.

Pomocí 3D tisku vytvořili designéři Studia 7.5 ve spolupráci s pařížskou společností XtreeE vyplétaný vzor, který by při běžné práci s betonem odléváním do forem bylo velmi náročné a nákladné vytvořit. 3D tiskárna natiskla beton ve vrstvách robotickou hlavou, která se pohybovala v oscilující vlně a pomalu tiskla jednotlivé vrstvy. Právě takový pohyb vytvořil vyplétaný vzor, který hraje důležitou roli v estetice výrobků. Podle designérů byl vyplétaný vzor poprvé vyvinutý speciálně pro tyto lavičky. Díky 3D tisku byl nábytek vyroben s minimálním množstvím betonu v porovnání s klasickou technologií, lavičky jsou proto o mnoho lehčí.

Použití betonu do 3D tiskárny se zkouší i na skutečně velkých projektech. V Nizozemí už byl pomocí 3D tisku vyrobený betonový most a inovátorské společnosti zkoušejí tuto technologii i pro výrobu celých budov.

Článek byl publikován v příloze RealityMIX Magazín Zima 2019.