První výsledky společného testování autonomních kamionů s takzvaným platooningem v reálném logistickém provozu představily DB Schenker, MAN Truck & Bus a Fresenius University. Test podle nich ukázal, že provozování elektricky propojených nákladních vozidel je při rutinních přepravách na německých dálnicích bezpečné, technicky spolehlivé a snadno použitelné.
V rámci výzkumného projektu sponzorovaného německými úřady řídili profesionální řidiči dva dálkově elektronicky propojené kamiony. Výzkum probíhal na dálnici A9 mezi pobočkami logistické společnosti DB Schenker v Norimberku a v Mnichově. Ve zkušebním provozu najezdili zhruba 35 tisíc kilometrů ve vzdálenosti pouhých 15 až 21 metrů. Podle hodnocení řidičů byla jízda pohodlná a bezpečná. Test také ukázal úspory ve spotřebě paliva.
Podle partnerů projektu by použití autonomních kamionů mohlo zajistit efektivnější využití prostoru na dálnicích, snížit hustotu silničního provozu a zvýšit jeho bezpečnost.
„Analyzovali jsme naši evropskou přepravní síť a s jistotou můžeme říci, že zhruba na 40 procentech tras lze platooning využít,“ uvedl Alexander Doll z Deutsche Bahn. K tomu však ještě budou nutné další zkoušky a zajištění regulačního rámce. Systém digitálního řízení instalovaný v kamionech MAN pracoval bez zásahu řidiče v 98 procent času. Aktivní zásahy byly nutné pouze jednou za dva tisíce kilometrů, což je mnohem méně, než se očekávalo. Kromě toho pilotní projekt ukázal snížení spotřeby paliva o tři až čtyři procenta.
Vědci zkoumali také psychosociální a neurofyziologické účinky platooningu na řidiče. Významnou změnu v dříve skeptickém postoji přinesla zkušenost z reálného provozu. „V hodnocení konkrétních jízdních situací řidičů se odráží pocit bezpečí a důvěry v technologii. Žádná ze situací nebyla popsána jako nekontrolovatelná," řekla Sabine Hammerová z Fresenius University.
Řidiči považovali předjíždění vozidel jiných účastníků silničního provozu ze sousedních jízdních pruhů nebo přes více jízdních pruhů za nepříjemné, ale ne problematické. Vzhledem k dobrým zkušenostem a rychlým odezvám systému by řidiči nyní upřednostnili zkrácení vzdálenosti mezi vozidly na 10 až 15 metrů,“ řekla dále Sabine Hammerová.
Ani měření EEG neukázala žádné zásadní rozdíly mezi normálním řízením a řízením s platooningem, pokud jde o neurofyziologický stres, který je na řidiče kladen, jeho koncentraci nebo únavu. Pro mezinárodní použití vědci doporučují další výzkum s delším obdobím v režimu s platooningem.
Platooningem se označuje systém jízdy nákladních vozidel na dálnici, kdy alespoň dva kamiony jedou v těsném konvoji za sebou. Celý proces je podporovaný technickými, asistenčními a kontrolními systémy. Všechna vozidla jsou navzájem propojena. Vozidlo v čele nastavuje rychlost a směr a ostatní je následují.