Systém vzdělávání, včetně firemního, se musí přizpůsobit rytmu změn dnešního světa tak, aby zůstal efektivní. Pokud se zamyslíme nad tím, kolik nového přinesla 80. a 90. léta a co vše se změnilo v posledním desetiletí, jasně vnímáme rozdíl. Rychlost se stupňuje, objevují se nové technologie a znatelně se zvyšuje množství informací, které musíme zpracovat. Vznikají nové pozice, mění se pracovní náplň těch stávajících, jsou třeba nové dovednosti.

Úkolem firemního vzdělávání je včas se na změny připravit. Ne vše lze totiž řešit náborem zvenčí, proto je potřeba v první řadě myslet na stávající zaměstnance a uchystat pro ně kvalitní systém rekvalifikačních programů, které pomohou k osvojení nových odborných znalostí.

Příkladem z poslední doby v naší firmě je přechod na agilní způsob práce (tzv. agile), kde jsme spojili síly se zahraničními pobočkami v rámci celé skupiny a uspořádali kurzy pro stávající zaměstnance, aby byli schopni pracovat na nových pozicích agilní struktury.

Magdalena Wavle

Před nástupem do Vodafonu pracovala v Microsoftu a v GE Money Bank. Vystudovala VŠE v Praze.

Další zásadní oblastí jsou digitální dovednosti. Pokud máme ve firmě pestrou nabídku nástrojů, které zaměstnanci buď nevyužívají, nebo nevědí jak na ně, nejsou spokojeni a na produktivitě ztrácí i firma, a to v řádech desítek procent. Investice do této oblasti vzdělávání jsou pro mě tedy jedněmi z těch stěžejních.

Pro úspěch jakéhokoliv vzdělávání je třeba vzájemně sladit tři složky: obsah, formu a dostupnost. Z praxe víme, že nejlépe zaměstnanci přijímají kratší obsah s vysokou relevancí. Malá časová náročnost, vtipná a zábavná forma − to je cesta k úspěchu. Forma ale samozřejmě nesmí přebít obsah. Ačkoliv trendem posledních let je on-line vzdělávání, to tradiční, prezenční, nikdy nevymizí. Naopak, vhodná kombinace obojího dovede posílit rozsah předávaných informací.

A konečně, v celkovém obrazu moderního vzdělávání nesmíme zapomínat na to, aby informace byly snadno a kdykoliv dostupné. Sami jsme si ve firmě vyzkoušeli, že nový obsah lidé nejlépe přijímají, pokud je k dispozici nepřetržitě a na jakémkoliv zařízení. Spousta zaměstnanců si ráda projde kurzy cestou do práce či domů. V tomto směru v budoucnu pomůže i umělá inteligence, která určitě dokáže lépe zacílit nabídku on-line vzdělávání pro konkrétního člověka.

Článek byl publikován ve speciální příloze Budoucnost vzdělávání.

Související
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru