Výzkum Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna roku 2019 je u konce. Mezi bankami si letos první místo odnesla Air Bank, nejlepší neživotní pojišťovnou je pak Česká pojišťovna a mezi životními pojišťovnami uspěla NN.

Air Bank velmi slušně bodovala v obou dílčích oblastech výzkumu, ze kterého ocenění vychází. Jak v klientské přívětivosti, tak ve výhodnosti pro akcionáře brala druhé místo. Po sečtení obou hledisek však nechala za sebou všechny konkurenty.

K výsledku bance pomohla například přívětivá a pohotová komunikace s klienty či šíře poskytovaných služeb od různých forem internetového bankovnictví až třeba po služby pro bezkontaktní placení mobilem.

34 finančních institucí

bylo letos posuzováno v rámci výzkumu HN Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna. Šlo o 15 bank a 19 pojišťoven. V kategorii neživotního pojištění jich bylo hodnoceno 17, v kategorii životního pojištění pak do celkového hodnocení vstoupilo 12 pojišťoven.

Na stupních vítězů se vedle Air Bank nejlépe umístily ČSOB a Fio banka. Zatímco druhá ČSOB si vedla dobře jak v části zaměřené na klienty, tak v části věnované akcionářům, Fio bance k umístění dopomohla zejména ekonomická výkonnost. Letošní výsledky mimo jiné poukazují na rostoucí význam nověji založených bank: zatímco Air Bank vznikla v roce 2011, Fio je původně družstevní záložna, která bankovní licenci získala v roce 2010.

Tradičně přitom v kategorii Nejlepší banka bodují spíše finanční domy, které na trhu působí delší dobu. Z nich na stupních vítězů letos vydržela jen ČSOB. Banka s delší tradicí nicméně vyhrála v kategorii klientsky nejpřívětivější banky: na první příčce se umístila Raiffeisenbank. Ta v této oblasti dlouhodobě exceluje, kategorii vyhrála už popáté za sebou.

Česká pojišťovna, která získala zlato v kategorii neživotních pojišťoven, zvítězila i v hodnocení klient­ské přívětivosti. Velice dobře si vedla například z hlediska široké nabídky různých služeb i produktů, vysoké hodnocení získala i za komunikaci s klienty.

NN Životní pojišťovně, která vyhrála kategorii pojišťoven životních, k prvnímu místu pomohl zejména excelentní výsledek v hodnocení z pohledu akcionáře, kde překonala všechny ostatní ­pojišťovny. Jako nejpřívětivější pro klien­ty vyšla mezi životními pojišťovnami Komerční pojišťovna.

Soutěž vychází z výzkumu, který tradičně provádí agentura Datank. Firmy v něm hodnotí jak z pohledu zdraví byznysu (v potaz bere například výnosnost kapitálu či podíl na trhu), tak z pohledu toho, co nabízejí klientům. Tedy jaké mají ceny, jak široké množství služeb a produktů nabízejí či jak pohotově a ochotně se svými zákazníky komunikují.

Výzkumníci vyhodnocují a bodují více než stovku tvrdých kritérií. U bank hodnotí například náklady na vedení účtů pro typy různě náročných klientů či rozsah služeb a produktů. U pojišťoven berou v potaz třeba to, jak vysoké pojistné účtují svým zákazníkům.

Hospodářské zdraví se pak hodnotí například podle návratnosti kapitálu či podílu na trhu. Agentura Datank při výzkumu vychází ze dvou typů dat. Zaprvé z informací veřejných, a to na základě sazebníků, výročních zpráv a dat zveřejněných na webech zkoumaných společností. Část informací ale agentura získala za pomoci takzvaného mystery shoppingu − zkušenosti, kterou výzkumníci Datanku učinili, když vystupovali vůči bankám a pojišťovnám coby fiktivní zákazníci.

Výzkum bral v potaz například to, jak rychle a kvalitně daná instituce vyřídila klientský hovor či jak byla při komunikaci vstřícná a profesionální. Podobným testováním prošla rovněž komunikace po e­-mailu. Do hodnocení vstoupila jak u bank, tak u pojišťoven i jejich dostupnost, měřená například hustotou pobočkové sítě, otevírací dobou poboček nebo provozní dobou call center.

S kompletními výsledky se můžete seznámit zde:

CELKOVÝ VÝSLEDEK KLIENTSKÝ POHLED 50%, POHLED AKCIONÁŘE 50% POŘADÍ
AIR BANK 71,8 1
ČSOB 69,2 2
FIO BANKA 68,6 3
RAIFFEISEN BANK 66,6 4
MONETA MONEY BANK 61,8 5
KOMERČNÍ BANKA 61,7 6
EQUA BANK 61,6 7
ČESKÁ SPOŘITELNA 58,5 8
SBERBANK 56,3 9
BANKA CREDITAS 56,1 10
UNICREDIT BANK 53,2 11
EXPOBANK 49,3 12
HELLO BANK 46,9 13
MBANK 42,4 14
ING BANK 33,3 15

 

KLIENTSKÝ POHLED SKÓRE VYJÁDŘENÉ PROCENTY POŘADÍ
RAIFFEISEN BANK 74,2 1
AIR BANK 72,2 2
ČSOB 70,8 3
EQUA BANK 66,5 4
KOMERČNÍ BANKA 66,1 5
FIO BANKA 63,5 6
SBERBANK 61,7 7
ČESKÁ SPOŘITELNA 58,8 8
BANKA CREDITAS 58,4 9
MONETA MONEY BANK 58,2 10
UNICREDIT BANK 51,1 11
EXPOBANK 49,5 12
MBANK 47,7 13
HELLO BANK 43,7 14
ING BANK 5

15

 
 
CELKOVÝ VÝSLEDEK
NEŽIVOTNÍ POJIŠŤOVNY
Klientský pohled 50%, 50% Pohled akcionáře POŘADÍ
ČESKÁ POJIŠŤOVNA 78,38 1
ČSOB POJIŠŤOVNA 77,1 2
ALLIANZ 73,12 3
GENERALI 72,88 4
UNIQA 72,65 5
ČESKÁ PODNIKATELSKÁ POJIŠŤOVNA 71,62 6
KOOPERATIVA POJIŠŤOVNA 68,81 7
DIRECT 66,76 8
SLAVIA 61,76 9
PVZP 57,71 10
AXA 54,45 11
ERGO 54,3 12
KOMERČNÍ POJIŠŤOVNA 51,52 13
PRVNÍ KLUBOVÁ POJIŠŤOVNA 48,19 14
HASIČSKÁ VZÁJEMNÁ POJIŠŤOVNA 46,16 15
MAXIMA 42,22 16
BNP PARIBAS CARDIF 31,35 17

 

KLIENTSKÝ POHLED–NEŽIVOTNÍ POJIŠŤOVNY SKÓRE VYJÁDŘENÉ PROCENTY POŘADÍ
ČESKÁ POJIŠŤOVNA 90,4 1
DIRECT 81,62 2
ČSOB POJIŠŤOVNA 77,51 3
ČESKÁ PODNIKATELSKÁ POJIŠŤOVNA 74,15 4
KOOPERATIVA POJIŠŤOVNA 73,9 5
UNIQA 73,17 6
ALLIANZ 72,72 7
GENERALI 72,2 8
SLAVIA 66,57 9
PRVNÍ KLUBOVÁ POJIŠŤOVNA 64,57 10
PVZP 51,88 11
AXA 41,96 12
ERGO 40,26 13
KOMERČNÍ POJIŠŤOVNA 40,03 14
MAXIMA 31,32 15
HASIČSKÁ VZÁJEMNÁ POJIŠŤOVNA 30,69 16
BNP PARIBAS CARDIF 7,4 17

 

CELKOVÝ VÝSLEDEK
ŽIVOTNÍ POJIŠŤOVNY
Klientský pohled 50%, 50% Pohled akcionáře POŘADÍ
NN ŽIVOTNÍ POJIŠŤOVNA 64,1 1
KOMERČNÍ POJIŠŤOVNA 60,44 2
UNIQA 56,1 3
ČESKÁ POJIŠŤOVNA 55,39 4
KOOPERATIVA POJIŠŤOVNA 53,59 5
GENERALI 52,56 6
ALLIANZ 47,38 7
ČESKÁ PODNIKATELSKÁ POJIŠŤOVNA 46,06 8
ČSOB POJIŠŤOVNA 45,88 9
ERGO 40,8 10
AXA 35,34 11
METLIFE 28,38 12

 

KLIENTSKÝ POHLED – ŽIVOTNÍ POJIŠŤOVNY SKÓRE VYJÁDŘENÉ PROCENTY POŘADÍ
KOMERČNÍ POJIŠŤOVNA 80,4 1
KOOPERATIVA POJIŠŤOVNA 73,27 2
ČESKÁ PODNIKATELSKÁ POJIŠŤOVNA 69,7 3
GENERALI 64,32 4
ČESKÁ POJIŠŤOVNA 61,73 5
UNIQA 60,69 6
NN ŽIVOTNÍ POJIŠŤOVNA 58,49 7
ALLIANZ 53,64 8
ERGO 53,41 9
ČSOB POJIŠŤOVNA 43,74 10
AXA 41,4 11
METLIFE 31,11 12

 

Šéfují vítězům (zleva): generální ředitel NN ČR Maurick Schellekens, generální ředitel České pojišťovny Roman Juráš a generální ředitel Air Bank Michal Strcula.
Šéfují vítězům (zleva): generální ředitel NN ČR Maurick Schellekens, generální ředitel České pojišťovny Roman Juráš a generální ředitel Air Bank Michal Strcula.
Foto: HN – Radek Vebr, Lukáš Bíba
Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru