Na madridském letišti ubude konkurence. Skupina IAG, do které spadá španělský dopravce Iberia či britský British Airways, koupí společnost Air Europa. Ta je třetí největší španělskou aerolinkou, hned po zmíněné Iberii a Vuelingu. Skupina IAG za koupi Air Europa zaplatí miliardu eur, tedy v přepočtu 25,5 miliardy korun.

Podle agentury Reuters se skupině IAG otevře možnost lépe obsluhovat lety z Evropy do Latinské Ameriky a oblasti Karibiku přes Madrid, kde má Air Europa svůj přestupní uzel.

Spojení se ale nelíbí jiným aerolinkám. Šéf největší nízkonákladové společnosti v Evropě Ryanair Michael O'Leary v pondělí uvedl, že bude žádat úřady, aby při transakci donutily skupinu IAG zbavit se části podílu ve firmě.

25,5 mld.

korun zaplatí v přepočtu skupina IAG za aerolinku Air Europa.

"Myslím, že jde o dobrý obchod pro skupinu IAG. Z pohledu konkurence aerolinií je to ale špatná zpráva, jedná se o spojení v monopol na madridském letišti," uvedl v reakci na koupi O'Leary.

Skupina chce značku Air Europa minimálně po určitou dobu po dokončení transakce zachovat. Společnost má i dál fungovat v rámci skupiny samostatně. Časem chce lety Air Europa mnohem více propojit s Iberií, která má na madridském letišti rovněž základnu.

"Posilujeme důležitost Madridu jako přestupního uzlu, který v minulých letech za ostatními evropskými letišti zaostával. Madrid má potenciál stát se branou mezi Asií a Latinskou Amerikou," uvedl šéf Iberie Luis Gallego.

V reakci na obchod vyrostly akcie skupiny IAG o více než dva procentní body. Skupina bude nákup financovat pomocí půjčky. Dokončit transakci chce v druhém pololetí příštího roku.

Letecké společnosti čelí stále větší konkurenci. Kvůli tomu se spojují a vytváří propojené sítě. Evropská nízkonákladová společnost Norwegian například uzavřela partnerství s americkou leteckou společností JetBlue. Díky tomu si jejich cestující mohou rezervovat lety do více než stovky amerických měst.

Skupinu leteckých společností postupně vytváří také irský nízkonákladový obr Ryanair, který rozšiřuje kromě své hlavní stejnojmenné aerolinky i dceřiné společnosti Laudamotion, polský Buzz či Malta Air.

Air Europa nabízí domácí a zahraniční lety do 69 destinací, včetně dálkových letů do Latinské Ameriky, Spojených států a Karibiku. V loňském roce vlastnila 66 letounů a přepravila 11,8 milionu pasažérů.

IAG, pod níž vedle British Airways spadají i společnosti Iberia, Vueling, Aer Lingus a Level, předpokládá, že dohoda se stihne vypořádat v druhé polovině příštího roku. Závaznou smlouvu uzavřela s firmou Globalia, která je majitelkou Air Europa, a podepsala ji její španělská dceřiná společnost Iberia.

Související